Ny flyglinje mellan Kiruna och Köpenhamn

Malmfältens samlade näringsliv tillsammans med riskkapitalbolaget Norrskenet AB presenterade en ny flyglinje som ska gå mellan Kiruna och Köpenhamn. Starten blir redan i januari 2012.

SAMARBETE. En ny flyglinje mellan Köpenhamn och Kiruna presenterades under fredagen. Lotta Fogde, Tor Ökvist, Karin Nilsdotter, Dan Björk, Erica Mattsson, Monica Wollmén, Roberg Åberg och Håkan Antonsson är några av de inblandade.

SAMARBETE. En ny flyglinje mellan Köpenhamn och Kiruna presenterades under fredagen. Lotta Fogde, Tor Ökvist, Karin Nilsdotter, Dan Björk, Erica Mattsson, Monica Wollmén, Roberg Åberg och Håkan Antonsson är några av de inblandade.

Foto: Mattias Forsberg

Kiruna2011-05-28 06:00

Siffrorna för Kiruna flygplats har varit röda en längre tid och sedan Norwegian beslöt sig för att sluta flyga till Kiruna har de sjunkit ytterligare. Detta har påverkat både näringsliv och besöksnäring i regionen.

- På grund av färre flyg till Kiruna Airport har vi ett ansträngt läge inom besöksnäringen och vi har kunnat se en minskning av antalet utländska gäster i Kiruna i vinter, säger Kiruna Lapplands vd Erica Mattsson.

Viktig sträcka
Med anledning av det har man tagit krafttag och startar nu en helt egen linje som ska gå mellan Kiruna och Köpenhamn. Sträckan är strategiskt viktig eftersom Köpenhamn är hubb inom flygtrafiken och många internationella gäster reser via Köpenhamn.

- Gästerna måste kunna komma hela vägen hit. Det här blir en möjlighet för hela regionen, säger Erica Mattsson.

Den nya linjen blir ett pilotprojekt och det handlar om två turer i veckan. Planen ska gå på torsdag och söndag.

Att starta en flyglinje är inte det enklaste och inget man för över en natt.

- Det är en betydande risk att starta en ny flyglinje, säger Norrskenets vd Tor Ökvist.

Finansieringen görs genom att flera företag ställer upp som så kallade garanter. Det innebär att de finns i bakgrunden om det inte skulle gå bra för flyglinjen. I ett sådant scenario får garantföretagen stå för en eventuell förlust.

- Garanterna behöver inte slänga upp en massa pengar direkt. Vi räknar med att bygga upp ett kapital de närmaste tre åren, säger Tor Ökvist.

Självförsörjande
Tanken är att kunna öka kapaciteten samtidigt som man håller ett attraktivt biljettpris, en inte alltför lätt ekvation. Tor Ökvist tror att flyglinjen kan bli självförsörjande om allt går som planerat. Till en början ska projektet löpa på tre år men förhoppningarna är givetvis att kunna fortsätta även efter det.

Det var Icehotel som tog initiativet till den nya flyglinjen och den stöttas nu av flertalet företag, bland annat LKAB, Norrlandsfonden, Norrskenet AB och ytterligare ett 20-tal företag i Kirunaregionen.

Under hösten kommer förhandlingar med eventuella flygoperatörer att ske. Det kommer även att genomföras en massiv marknadsföringskampanj i Öresundsregionen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!