De står nu bredvid varandra på Luossajávris strand. Den gamla lokverkstaden jämte den sprillans nya verkstaden.
– Det är roligt med nytt, lättare med underhållet, säger Maria Skoglind som jobbar som teminalarbetare.
Det är ljust och högt i tak. Den nya lokverkstaden ska inte konkurrera ut den gamla. Den gamla verkstaden har hundra år på nacken, med en utbyggnad från 50-talet.
Den gamla och den nya har samma funktioner.
– Vi kommer att nyttja båda verkstäderna. Vi blir inte fler personal men vi får mer plats och möjlighet att kunna jobba i verkstäderna parallellt, säger Catarina Albertsson, sektionschef på lok och vagn.
Det var för sårbart med bara en, gammal, lokverkstad.
– Skulle vi behöva köra lastbilar Kiruna-Narvik skulle vi behöva köra mer än en lastbil varannan minut, och tillbaka, hela dygnet och året runt. Det säger lite om hur viktig Malmbanan är, berättar Linda Bjurholt, logistikchef på LKAB.
Även de sjutton loken med 20 år på nacken ska nu moderniseras. Det tar på att dra de 1 200 vagnarna som LKAB har för att frakta malmen till Narvik och Luleå.
Loken kan inte köras någon annanstans än på malmbanan, då de är så tunga.
– De börjar bli slitna och det börjar bli svårt att få tag på reservdelar. Så vi har valt att modernisera dem, vi byter ut alla viktiga komponenter inuti loket och förlänger livslängden på dem med minst 20 år, säger sektionschefen Catarina Albertsson.
Den nya lokverkstaden har kostat 200 miljoner kronor och utmaningarna har varit många.
Det har varit långt ifrån någon spikrak resa, berättar projektledaren Hanna Niia.
– Utmaningarna har varit många, och vi har ju precis som många andra projekt under den här tidsperioden, haft ganska många ekonomiska utmaningar, på grund av materialprissituationen i världen. Men vi har även haft en hel del projektspecifika utmaningar, av allehanda slag.
Något exempel på det?
– När vi höll på att schakta här så var det en kväll när de ringde från verkstaden och sa ”Du, det verkar som att vår befintliga tvätthall håller på att sätta sig", som en följd av att vi höll på att schakta här utanför. Det var ett samtal som jag inte kommer glömma i första taget.
Men det löste sig?
– Det löste sig och vi är många lärdomar rikare nu än innan, säger Hanna Niia, projektledare LKAB.