Nosen pekar mot Kiruna
Space Ship Two och moderskeppet White Night Two är under konstruktion. Vid en presskonferens i New York gavs senaste nytt om rymdturismen. Optimismen i Kiruna är stor. Förstudien snart är klar. - För vår del pekar det på att projektet är fullt möjligt, säger Olle Norberg, styrelseordförande i Space Port Sweden.
BYGGE PÅGÅR. Här är ena delen av flygkroppen på bärflygplanet White Night Two under konstruktion. Vingen ska monteras ovanför flygkroppen, den mörka delen där personen på stegen står. Foto: Virgin Galactic
Foto: Virgin Galactic
Den största förändringen är att moderplanet White Night Two nu har försetts med två flygkroppar, vilket syns på bilden här intill.- Syftet rent mekaniskt och litet annat. Men man får dessutom plats för fler passagerare som kan se släppet, säger Olle Norberg.Tekniken är alltså så att moderplanet bär upp själva rymdfarkosten Space Ship Two till 15.000 meters höjd. Där sker separation och Space Ship Two brakar vidare mot 110.000 meters höjd.- Man kan alltså ha med familj och vänner som åker med upp och ser släppet. Och det kan ju vara bra.Bilder visades också från själva fabriken, i Mojaveöknen norr om Los Angeles. Fotona visar hur de två första planen monteras. - Att se tillverkningen skänker ju viss trovärdighet, att det är frågan om skarpa grejor, konstaterar Olle Norberg.Ett års arbete
Det har gått ett år sedan den stora presentationen av projektet i Kiruna. Olle Norberg tycker att läget i dag är bra. Vid det tillfället påbörjades förstudien för Kirunas del. Den ska sluta med en premiärtur, preliminärt kring 2012.- I dag har vi faktiskt kommit väldigt långt och ser slutet på förstudiefasen. Inget tyder i dag på tvärstopp för projektet med rymdturism från Kiruna. - Nej, det pekar på att det här är fullt möjligt. Vi har inte upptäckt något som verkar väldigt svårt.Besvärligast är tillståndsfrågan. Hur ska det här passa in i luftfartslagen? Projektet är juridiskt sett rätt komplicerat. Från början är farkosten ett fyrmotorigt jetflygplan, alltså bärflygplanet White Night Two. Sedan blir det fråga om en raketfarkost. Därefter ett glidflygplan när Space Ship Two går ner till Kiruna flygplats.- Också rymdlagen måste tas hänsyn till. Den viktiga delen är skadereglering, vad som händer om något går fel och man gör illa människor.- Men vi möter inget motstånd hos Rymdstyrelsen och Luftfartsstyrelsen. Utan mer att "det här ska vi jobba hårt med och ta in i regelverket".Provflygningar i sommar
Tidsplanen pratar inte Virgin Galactic så mycket om längre. Klart står att bärflygplanet är i luften till sommaren och rymdfarkosten kan komma med i slutet på 2008.Projektet drabbades av en svår olycka i juli. Under marktestning av motorsystemet skedde en explosion. Tre personer dödades och fler skadades.- Utredning pågår. Arbetet stannade upp. Man måste ju förstå varför detta skedde innan man kan gå vidare. Olyckan blev en stor smäll för fabriken.Virgin Galactic deltar i förstudien som leds av Sven Grahn.- Vi har väldigt goda kontakter med dem. Vi får bra respons av dem.Ytterligare en svensk har löst färdbiljett med Virgin Galactic. Namnet på den personen är inte känt.Burt Rutan, Scaled Composites som bygger farkosterna, sade vid presskonferensen i New York om dagsläget.- Vi är alla upprymda över att drömmen kommer att bli verklighet för alla inblandade under det här året.
Rymdturism ska bli ett nytt ben i Kirunas besöksnäring. Virgin Galactic inleder flygningar från Kiruna flygplats, möjligen 2012. Space Ship Two bärs upp till 15.000 meter av moderfarkosten White Night Two som återvänder till jorden efter att ha släppt iväg Space Ship. Denna accelerar upp med egen raketmotor till 110.000 meter. Där kommer de två piloterna och sex rymdturisterna att befinna sig i fyra minuters tyngdlöshet innan farkosten glidflyger och landar på Kiruna flygplats.Biljetterna kostar 200.000 dollar. 200 personer har anmält sig och 80 av dem har redan gjort medicinska tester och genomfört centrifugalträning för att få känna på de krafter som väntar vid accelerationen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!