Fram till oktober fraktades årligen omkring 13.000 containrar nordnorskt gods med en båt som gick mellan Bodö och Alta. Eftersom rutten lades ned måste nu allt detta nå sin destination på annat sätt.
CargoNet började köra Arctic rail express, eller de så kallade ARE-tågen som går från Oslo till Narvik, för 20 år sedan och idag handlar det om cirka 20 godståg i veckan som går till och från Narvik.
Firar med stopp i Kiruna
– Vi tänkte att vi skulle fira 20-årsjubileet med att utveckla vårt utbud ytterligare och det betyder att vi gör ett stopp i Kiruna, säger Bjarne Wist, informationschef på CargoNet.
I somras gjorde banarbeten att man under ett par veckor lossade stora delar av det nordnorska godset på Kirunas nya containerterminal, något som fungerade bra.
Från och med mitten av december ska man lossa gods som anländer med tåg till terminalen i Kiruna och som sedan ska vidare med lastbil till Troms och Finnmark.
– Det är en intressant marknad och vi har kunder som är intresserade av att kunna transportera vidare från Kiruna, säger Bjarne Wist.
Varor från Nordnorge kommer samtidigt att kunna gå på retur söderut. Mellan fyra och sju tåg i veckan kommer att lossas i Kiruna.
– Det är delar av tåg som kommer att lossas i Kiruna men jag har inte några exakta siffror just nu. Vi startar upp och sedan kommer vi att justera kapaciteten utifrån hur allt utvecklas, säger Bjarne Wist.
Nya arbetstillfällen
På nystartade Kiruna Cargo som ansvarar för terminalen jublar man över beslutet.
– Sysselsättningsmässigt handlar det om två till fyra nya arbetstillfällen och det här är bara början, säger Martin Fredriksson, marknadschef på Kiruna Cargo.