Förra året tog Tekniska verken i Kiruna emot 63.717 ton avfall och via förbränning blev det värme i Kiruna och elström till elmarknaden.
Förr satt man och väntade, nu är avfall något som många vill åt, beskriver inköpschefen Anders Dahlström.
Norge har annan hantering av avfall än Sverige och tre fjärdedelar av avfallet till Kiruna kommer från Nordnorge. Flera förbränningsanläggningar i Sverige hanterar norskt avfall.
– Det går avfall från Nordnorge ända ner till Sundsvall och Linköping. Det går även till Oslo, via Sverige, beskriver Anders Dahlström.
Det är inte direkt avfallsanläggningarna som jagar avfallet. Oftast är det avfallsbolag eller traidare - personer som syr ihop affärer - som kommer med förfrågningar till förbränningsanläggningarna. Transporterna som går längst söderut i Sverige har många gånger tillkommit genom att traidare hittar logistiklösningar och bokar upp förbränningsutrymme. Transporterna till svenska orter sker via lastbil. Styckegods kan tas ena vägen, avfall den andra, beskriver Anders Dahlström.
– Det är ett problem för oss att det inte finns gods att hämta i Kiruna, vi har inte den tillverkningsindustri som medger det, säger han. Bilarna går därför tomma en väg och längsta sträckan till Kiruna är 42 mil.
Tekniska verken kommer att elda vidare, men frågan är hur länge eller i vilken omfattning. I nya staden Kiruna är det tänkt att restenergi från LKAB ska värma bostäder och andra byggnader. Dit är det många år och under tiden åldras värmeanläggningen i Kiruna.
Att någon annan ort skulle bygga upp en förbränningsanläggning för avfall låter osannolikt med tanke på kostnaderna, resonerar Anders Dahlström.