Det var natten mot torsdagen som 15 tågledare vid trafikstyrningscentralen i Narvik togs ut i strejk. Detta innebär att det är totalstopp vid norska gränsen, något som påverkar såväl gods-, person- och malmtrafik till och från Narvik.
LKAB är helt beroende av en fungerande järnväg eftersom man i normala fall dagligen transporterar tio tågsätt med totalt drygt 60.000 ton järnmalm mellan Kiruna och Narvik. Även om de har ett buffertlager i Narvik så kan tågstoppet komma att bli kännbart.
- Vi får inte ut någon malm överhuvudtaget och normalt kör vi tio tåg per dygn till Narvik. Blir det här långvarigt så är det allvarligt, säger Anders Björnström, vd vid LKAB Malmtrafik.
Även om strejkhotet har funnits på horisonten den senaste veckan så har inte LKAB haft någon möjlighet att förbereda sig.
- De lager som eventuellt skulle ha funnits, de försvann i och med stoppet i KK4, säger Anders Björnström.
Den norska strejken kom olägligt för LKAB dels på grund av stoppet i KK4 men även för att en period med banunderhåll stundar, något som också begränsar transporterna. Nu är det bara att avvakta och följa utvecklingen i Norge, tillsvidare står alla malmtåg på bangården i Kiruna.
- Det här kommer inte i rätt tid, säger Anders Björnström.