Tänk dig att du jobbar i butik. Varje dag kommer det in tiotals kunder. De flesta kikar runt i tystnad, köper sina varor. En dag kommer det in kund som är märkbart trevligare än normalt. Kunden hälsar glatt och småpratar. Återkommer några gånger. En dag ser du hur den trevliga kunden plockar på sig varor och går utan att betala. Du rusar ut på gatan och stoppar kunden, som lämnar tillbaka varorna eller betalar för sig. Men helt plötsligt är inte kunden trevlig längre utan snarare aggressiv och hotfull. Situationen är obehaglig, men tänker du, nu kommer personen väl inte tillbaka. Några dagar senare kommer samma kund in, trevlig och glad, går runt i butiken utan att stjäla varor.
Precis den situationen har de flesta butiker i Kirunas centrum upplevt sedan i höstas. Det började med en person och nu har butikerna lite svårt att veta, men gissar att det är uppåt fem personer.
– Vi har kunnat kartlägga ett rörelsemönster, säger Johanna Lindgren Ringholt som är butikschef på klädbutiken Centrum.
– De kommer med bussen vissa klockslag och vi vet att de hänger i Kupolengaraget och i gallerian.
Daniel Ringholt, som driver Tempo berättar att de haft problem från dag ett sedan butiken öppnade i höstas. Han beskriver en situation som uppstod mellan honom och den person som de misstänker är huvudmannen.
– Jag såg att han kom in i butiken så jag gick efter honom, så att jag skulle se om han plockade på sig varor. Men de har ju stenkoll på när vi bevakar dem, så han vänder sig om och säger: ”Du behöver inte följa efter mig”.
– Jag svarar att det är min butik och jag kan följa efter vem som helst om jag vill det.
Mannen ler och upprepar att Daniel Ringholt inte behöver följa efter honom.
– Sen säger han: ”Vi kommer ses igen”. Bara så enkelt, det är klart att jag uppfattar det som hotfullt, men vad ska vi göra?
En stund senare går larmet på Daniel Ringholts bil som står parkerad i Kupolengaraget. Handlarna i centrum har varit i kontakt med polisen, som säger sig ha koll på vilka personer det rör sig om. Polisen har också uppmanat handlarna att överväga extra väktare som kan vara på plats snabbt om det uppstår en situation.
– Och det är klart att jag vill att min personal ska vara trygg, men att ta in väktare är en stor extra kostnad. Och jag tycker inte att det ska landa på oss butiksägare, säger Daniel Ringholt.
Vildmarkshörnan har också haft påhälsning av det här gänget, men Keijo Lahdenperä säger att de är så vana vid stölder.
– Vi har jävligt bra kamerautrustning, så vi har tagit bilder på hela gänget och skickat vidare till de andra butikerna, säger Lahdenperä och fortsätter:
– De kommer in två stycken, i olika kläder varenda gång, sen går de omkring med ryggsäckar och letar efter något att stjäla. Men jag har fått tag i så gott som alla, som sen har betalat varorna som de snott.
Lahdenperä säger att han gjort sex-sju polisanmälningar.
– Inte en enda är åtalad.
Även Coop i Vittangi har drabbats av gänget, berättar Veronica Laestadius.
– De stjäl och uppträder hotfullt. Det här har börjat någon gång före jul, säger Laestadius.
– Vi har gjort anmälningar, men jag har ingen aning om hur det går med dem.
Hon berättar att de valt att ta in vakter på kvällstid.
– Personalen känner sig tryggare när de är här. Det är faktiskt så att en del av personalen skulle inte jobba kvar om vi inte hade vakter.
Men även om vakterna gör personalen tryggare så verkar det inte avskräcka gänget.
– De syns inte till när vakterna är här, men de tider som vi inte har extra bevakning kommer de ju in.
Att ringa polisen känns också uppgivet, eftersom närmaste polispatrull kan vara flera mil bort.
– Ringer vi polisen är de här om 40 minuter, och det har ju det här gänget koll på.
Men det är svårt att polisanmäla en blick som upplevs hotfull, säger Veronica Laestadius. Det är just känslan av att det är utstuderat som skapar det största obehaget hos butikerna i Kiruna.
– Som att det finns en baktanke med det hela, säger Johanna Lindgren Ringholt.
– De smeker med ena handen och slår med den andra. Nu hälsar de vänligt på människor om de varit väldigt hotfulla mot innan. De kommer in och ber om ursäkt för att de betett sig dåligt. Hela situationen är väldigt märklig och obehaglig.
0980-669 93