Missförstånd vid Herculeskraschen

Problem med inställning av höjdmätare och missförstånd av internationella regelverk är något som Haverikommissionen tar upp i sin preliminära rapport kring Herculeskraschen den 15 mars.

Kiruna2012-05-19 06:00

Haverikommissionen har i sin utredning gjort flera intervjuer med personal som har anknytning till det norska luftförsvaret. En viktig punkt som utredningen belyser är att flera av förarna inte är medvetna om att de måste korrigera flygplanets höjdmätare efter variationer i lufttrycket.

- Vi gjorde intervjuer med nio eller elva personer totalt. Flera av dessa uttryckte den här uppfattningen, säger utredningschef Agne Widholm till den norska tidningen Nordlys.

Justeras inte inställningarna för lufttrycket så kommer höjdmätaren att visa fel värden, vilket gör att planet kan riskera att flyga på en lägre höjd än vad höjdmätaren faktiskt visar. Agne Widholm säger till Nordlys att höjdmätaren ska justeras med cirka tio meter per millibar som det ska korrigeras för. En uppenbar säkerhetsrisk med andra ord.

Missförstått regler
En annan punkt är att förarna generellt anser att det är flygtrafikledningen som ansvarar för terrängseparation vid flygning efter instrument, utan visuell överblick av omgivningen. Terrängseparation innebär att man flyger på tillräcklig höjd så att planet inte är i konflikt med själva terrängen. Internationella regelverk slår dock fast att det är pilotens ansvar att fastställa lägsta möjliga flyghöjd.

Ännu finns inget som tyder på att det är något av detta ska ligga till grund för flygolyckan den 15 mars, där totalt fem personer omkom men haverikommissionen vill lägga fram dessa fakta så att det norska försvaret får kännedom om problemen.

Det var den 15 mars som ett norskt militärflygplan av typen C-130J-30 Super Hercules skulle flyga från Evenes i Norge till flygplatsen i Kiruna. Flygningen var en del av den stora militärövningen Cold Response som pågick för fullt i Nordnorge. Vid 15-tiden tappade man kontakten med planet och ett stort räddningspådrag sattes igång. Senare skulle det visa sig att planet hade flugit rakt in i kammen som går mellan Kebnekaises nord- och sydtopp. Samtliga ombord omkom vid kraschen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om