Miljonprojekt pågår

Banverket produktion bygger om Sjöbangården på LKAB:s område i Kiruna. Anbudet är värt drygt 50 miljoner kronor och projektet är det största som entreprenören någonsin gjort i Kiruna. Bland annat ska fem kilometer nya spår dras, nya växlar ska byggas och befintliga flyttas om. Spåren ska bli helt elektrifierade.

KIRUNA2007-07-27 06:00
Att färdigställa pellets- och anrikningsverk, utfrakt, silos samt lossningsstation för tillsatsmaterial kostar cirka 6,4 miljarder kronor. Nu måste också järnvägens kapacitet byggas ut i anslutning till gruvan eftersom att volymen av produkter ökar. Omkring 125 miljoner kronor, signalställverket inräknat, kostar ombyggnationerna på Sjöbangården som ska klara tåg med längder av 750 meter och 30-tons axellast.
Roger Fjellberg är biträdande platschef för projekt Sjöbangården.

Bestående bygge
- Givetvis är det kul att vi får bygga här och att vi bygger nytt är väldigt roligt. Det här kommer dessutom att vara bestående. När jag är pensionär kommer det att finnas kvar.
Arbetet för Banverket produktion startade i början på juni och kommer att pågå fram till augusti 2008, med uppehåll under vintern. Projektet sysselsätter femton personer. Roger Fjellberg berättar att allt än så länge går som planerat och att de ligger exakt enligt tidsplanen.
- Det är fullt upp hela dagarna, men det går bra. Vi bygger bland annat tio nya spårväxlar. Fjorton av dem som redan finns ska flyttas. Vi bygger även cirka åtta kilometer kontaktledning på fundament, stolpar och bryggor. När vi är klara ska spåren på Sjöbangården vara helt elektrifierade.
Entreprenören ska också ta i tu med nybyggnationen av cirka fem kilometer spår och till beställningen hör även arbetet med tre kilometer kabelränna. Även om personalen från Banverket produktion är van att arbeta med järnväg krävs det god planering för att inte förhindra trafiken för LKAB:s malmtåg.
- Det kan bli besvärligt att utföra vårt arbete då man är i vägen. Malmtågen går hela tiden från LKAB, så helt klart krävs det mycket samordning för att trafiken ska fungera.
Under hösten startar bygget av signalställsverket i anslutning till terminalen med ett tyskt företag som entreprenör. Banverket produktion blir då underentreprenör.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om