Förslaget om föreläggande som antogs under torsdagens nämndmöte innebär att Green cargo, som kör Northlands malm från Pitkäjärvi utanför Svappavaara till hamnen i Narvik, måste se till att lasten är täckt. Antingen genom att använda täckta vagnar eller att täcka över den extremt finkorniga malmsligen med en presenning.
Miljönämndens intention är nu att nå en förbättring av situationen genom att besluta om ett föreläggande. Klagomålen på att det dammar från tågen har kommit från privatpersoner i Rensjön, Bergfors, Stenbacken, Abisko och Vassijaure. Dessutom har turistföretagens paraplyorganisation Kiruna Lappland klagat till länsstyrelsen om den ökade damningen utmed Malmbanan.
– Det är så att säga att få bollen i rullning, så vi får något att börja hända. Vi har fått klagomål längs efter hela banan egentligen och vi måste få till en förbättring, säger Anders Fjällborg, kommunens miljöchef.
"Kommer att överklaga"
Green Cargo menar att järnmalm inte transporteras i täckta vagnar på något annat ställe i världen och att försök görs med olika metoder för att minska damningen. Förhoppningen är att kunna fortsätta köra med de vagnar man har idag.
– Vi tycker att det är ett olyckligt beslut. Man kan flytta en hel stad för järnmalmsbrytning men inte köra malm på Malmbanan utan väldigt exceptionella åtgärder. Det känns lite tokigt och vi kommer att överklaga det här, säger Mats Hollander, kommunikationsdirektör på Green Cargo.
Willy Sundling är miljödirektör på Northland och enligt honom finns det inte fog för att just deras järnvägsvagnar måste täckas över. Han menar dessutom att de till kommunen har redovisat vilka åtgärder som vidtagits för att minska damningen och därför är förvånade över föreläggandet.
– Vi kommer nog att uttrycka en stor förvåning över att vi utpekas som dem som ska vara de som täcker vagnarna, alltså våra transporter och på vilka grunder man har fattat det beslutet, säger Willy Sundling och fortsätter:
– Det finns inget sakligt underlag för att göra det i alla fall.
Åtgärder fungerar dåligt
Enligt ett yttrande till kommunen har åtgärderna som Northland vidtagit för att minska damningen inte fungerat. Ett alternativ var att spraya de lastade järnvägsvagnarna med en slags limlösning som skulle binda dammet men den anläggningen har inte fungerat. Dessutom har man inte lyckats tömma vagnarna helt vilket har lett till att malm blivit kvar och därmed virvlat upp ur vagnarna på returresan.
Utifrån Northlands egna mätningar av damm längs Malmbanan så handlar det om totalt sett relativt lite damm och en ännu mindre del som går att koppla direkt till deras järnmalmskoncentrat. Mätningarna man förlitar sig på är utförda under två perioder förra året, tio dagar i maj och 23 dagar i september.
– Det är tillräckligt för att vi ska få mätdata, säger Willy Sundling.