Förutom att industrin i Kiruna går på högvarv så varken syns eller hörs det desto mer från den gigantiska satsningen i LKAB:s Kirunagruva. Faktum är att det är en av Sveriges största industrisatsningar som äger rum djupt nere i mörkret, nästan 1,5 kilometer under markytan. Den nya huvudnivån som nu byggs i gruvan ska säkerställa framtida brytning och även möjliggöra en kapacitetsökning framöver.
- Vi ligger nära bearbetningskoncessionens tak och vi har en brytningsplan på 28 miljoner ton. Vi kan gå upp till 30 miljoner ton och den nya huvudnivån dimensioneras för att kunna klara av 35 miljoner ton, säger Hans Engberg, projektchef för den nya huvudnivån.
Allt är stort
På den nya nivån är allt i gigantiska mått. Varje tågsätt som transporterar malmen under jord tar 650 ton och de töms ner i krossarna på bara två minuter. Fickorna där malmen lagras efter att den krossats rymmer 4.000 ton vardera och det finns fyra stycken.
- Det är sagt att om vi vill expandera verksamheten i Kiruna så ska inte gruvan och huvudnivån vara det begränsande. Det är billigare att bygga stort nu än att bygga till sedan, säger Hans Engberg.
Betalar sig direkt
Även om det låter som en kostsam investering på 12,4 miljarder kronor så är det något som betalar av sig snabbt. Planen är att bryta mer än 600 miljoner ton malm på den nya nivån, vilket ger ungefär 400 miljoner ton färdiga produkter. Med ett malmpris på drygt en tusenlapp per ton genererar den nya huvudnivån intäkter på 400 miljarder under sin livstid.
- När vi fattade beslutet om den nya huvudnivån så hade vi en återbetalningstid på 0,7 år, säger Hans Engberg.
Olika etapper
Arbetet med den nya huvudnivån kan delas in i olika etapper, där den första givetvis handlar om ortdrivning, det vill säga att göra själva tunnlarna och de stora hålrum som krävs för bland annat verkstäder. Nu har man kommit en bra bit på vägen. Verkstäderna är nästan färdiga, pumpsystem och ventilation likaså. Nu kan arbetet med krossanläggningar och de 12 kilometrarna spår påbörjas.
De trivs under jord
Bengt Martinsson och Gert Oja arbetar med att lägga spår under jord, ett arbete som inte är helt problemfritt.
- Det är helt nytt att bygga järnväg under jord, man får lära om sig både en och flera gånger, säger Gert Oja.
Att arbeta 1,5 kilometer under jord är dock inget som bekymrar dem.
- Jag trivs, vi kan gå i t-shirt eftersom det är så pass varmt och det är ett intressant ställe att jobba på, säger Bengt Martinsson.