I söndags inleddes ett längre stopp för underhållsarbete på pelletsverket KK3 i Kiruna. På måndagen hade man skrotat gammalt tegel inuti den stora roterande ugnen, kilnen, som bränner pelletskulorna. Vid 20.30-tiden, i samband med att kilnen skulle roteras för att få ut det skrotade teglet, gav en kopplingsanordning vika. När kilnen hade roterat mellan ett halvt och ett varv så exploderade kopplingen till driften av ugnen.
– Då kastades det ut metalldelar från den här kopplingen, säger Anders Lindberg, informationschef på LKAB.
Hade kunnat sluta illa
Ett 30-tal personer ska ha befunnit sig i själva maskinhallen men som tur var stod ingen alldeles intill kopplingen när den brast. Vid explosionen slungades metalldelar från kopplingen runt i hela maskinhallen. Enligt en källa till Kuriren har delarna i hög hastighet flugit in i väggar.
LKAB ser allvarligt på det inträffade, framförallt eftersom det var många personer närvarande och som hade kunnat skadas vid explosionen. En person träffades av de flygande delarna men klarade sig utan skador.
– Det ser vi som ett allvarligt tillbud, säger Anders Lindberg och fortsätter:
– Bedömningen är att om någon hade stått nära så hade det varit en stor risk för att de hade blivit skadade.
Utredning startad
Händelsen är anmäld till Arbetsmiljöverket och LKAB ska nu genomföra en egen utredning som ska försöka ge svar på vad det var som hände och hur man kan undvika att något liknande händer framöver.
– Det är klart att man kommer att titta på den om det var något fel på kopplingen eller om det var något fel i själva arbetsmomentet, säger Anders Lindberg.
Arbetsmomentet med att byta tegel i kilnen är inget ovanligt och genomförs regelbundet vid de planerade underhållsstoppen.
– Jag vet inte om man har gjort precis på samma sätt varje gång men att man byter tegel i kilnen det händer ju och att man kör ut det med den här kopplingen som är en del av nöddriften, säger Anders Lindberg.
Händelsen ser inte ut att få några ytterligare följder som påverkar produktionen och verket ska kunna startas upp enligt plan.
– Det finns delar så man hinner reparera så för den sakens skull är det inga problem. Det allvarliga för oss är att det hade kunnat bli personskador och det är därför vi vill gå till botten med vad som orsakade det här haveriet, säger Anders Lindberg.