Måttet är rågat: "De skiter i oss"

Sedan 16 oktober har flera personer i Abisko varit utan internet. Orsaken är känd och måttet är rågat för de drabbade. "Jag tycker att Telia uppför sig som svin", säger Åsa Kullin.

I nästan två månader har ett antal boende i Abisko varit utan internet.

I nästan två månader har ett antal boende i Abisko varit utan internet.

Foto: Jessica Rosengren

Kiruna2018-12-04 19:48

Det var under ett arbete med avloppet längs vägen genom Abisko som en kopparkabel grävdes av. För nästan två månader sedan. Under en period drabbades ett flertal av Telias kunder som blev utan internet. Men några har återfått uppkopplingen. Så är dock inte fallet för Åsa Kullin och några av hennes grannar i Abisko.

– Vi har ringt och ringt, sedan har vi fått datum efter datum, men ännu har det inte åtgärdats, säger hon.

Vid ett samtal fick Åsa Kullin svaret att Telia inte fått tillstånd från Kiruna kommun att gräva.

– Så jag ringde dit och frågade varför de inte fått tillstånd. Men då säger kommunen att Telia inte lämnat in någon anmälan om tillstånd.

Irritationen har växt och problemet är inte att kunderna fortsätter betala abonnemangskostnaden.

– Den får vi ju tillbaka. Jag undrar varför Telia beter sig så här? Säg hellre att ni skiter i Abisko och att ni inte bryr er om att vi inte har någon tjänst, säger Åsa Kullin

Eftersom det rör sig om internet via kopparkabel kan inte heller kan inte de boende i Abisko byta till en annan leverantör. Telias pressinformatör Inger Gunterberg säger att felet berör fyra kunder och att orsaken är att kommunens arbete inte är avklarat ännu och det är därför de inte kunnat åtgärda felet.

– Det som är tråkigt är att vi har velat åtgärda det här, men har fått avvakta kommunens grävarbete och så fort de är klara med sitt arbete kan vi reparera felet.

Under tiden får de berörda kunderna låna en dosa som kan nyttjas för att koppla upp sig mot internet, men som inte motsvarar den tjänst som de har i vanliga fall.

Enligt uppgifter som Telia har ska kommunen vara klara med sitt arbete i slutet av veckan. När jag ringer tillbaka till Åsa Kullin för att berätta beskedet säger hon att kommunen inte grävt vid E10 på nästan tre veckor.

– Va?! Det är ju samma lögn som de dragit hela tiden. Jag sitter och tittar rakt ut där de har grävt och ser att ingen är där och gräver. De var klara för tre veckor sedan.

Tror du att det dröjer kan ha att göra med att ni bara är fyra drabbade?

– Det spelar ingen roll om det är en eller 40, vi ska inte behöva vänta och vänta och ringa och ringa, säger Åsa Kullin som anmält Telia till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN).

– Jag är så förbannad, det finns ingenting jag kan göra åt saken utom att vänta på att de ska vara så snälla och gräva.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om