"Man blir alldeles yr i huvudet"
30, 40, 50, 60, och 70. Där har ni de nya hastighetsbegränsningarna i Kiruna. Vansinne, anser Svante Henelund (C) om beslutet som börjar gälla i höst.
Foto:
Foto:
- Jag protesterade vilt och krävde att man håller sig till tre hastigheter - 30, 50 och 70. Jag är för låga hastigheter och det är klart att vi ska köra 30 vid skolor och dagis. Men det här är ju inte klokt - fem olika hastigheter i Kiruna, fortsätter han som tror att det finns en risk med de nya bestämmelserna.- Nu blir vi ju fartsyndare allihop. Vem i hela friden kan hålla reda på allt det där.- Jag anser att han har fel. Vi ska annonsera och skylta upp mycket tydligt. Och så försöker vi hålla samma hastighet på vägar med samma utseende. Det gör att man kommer att känna av om det är en 30-, 40- eller 50-väg och då behöver man inte titta på skyltarna hela tiden, säger Joel Ahlqvist, trafikingenjör och den tjänsteman som har arbetat med förslaget."Man vänjer sig"
Han berättar att förslaget är framtaget enligt trafikverkets arbetssätt Rätt fart i staden. I Kiruna har man arbetat med förslaget sedan 2009 och ärendet har varit ute på två remissomgångar.- Visst, jag kan tänka mig att folk tycker att det är grötigt i början, men man vänjer sig. Den här processen genomgår många städer. Luleå har genomfört den i mindre skala. Vi väljer att göra en stor förändring på en gång eftersom vi tror att det ger en större acceptans i längden, säger han och poängterar en sak:- Vi sänker hastigheten där folk i dag normalt kör saktare. Det gör att vi inte kommer att få någon större restidsförlust.Norrbottens-Kuriren har förgäves försökt nå miljö- och byggnämndens ordförande Åsa Hirvelä för en kommentar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!