Totalt har Kiruna wagon hunnit tillverka 152 malmvagnar åt Northland vilket gör dem till en betydande kund. Även om företagets vd Fredrik Kangas inte direkt var förvånad över Northlands agerande så beklagar han det som nu händer.
– Jag tycker att det är otroligt tråkigt att det blir som det blir men det är en öppen marknad, det är konkurrens och priser som går upp och ned, säger Fredrik Kangas.
Kiruna Wagon står inte och faller i och med stoppet i Kaunisvaara även om det nu handlar om att lägga om planeringen. I samband med att rekonstruktionen inleddes så stoppades produktionen av vagnar åt Northland. Att gruvbranschen går in i en tuff period med låga järnmalmspriser kom inte som någon kalldusch.
Precis som många andra företag i länet har även Kiruna Wagon fordringar hos Northland.
– Vi har inte fått betalt för alltihop men i slutet av serien så gick man in i rekonstruktion och det vi skulle leverera då är inte betalt, säger Fredrik Kangas.
Förhoppningen var att framöver kunna sälja fler vagnar åt Northland och de två företagen skulle precis förhandla om en option när rekonstruktionen inleddes. Då påverkades den extrapersonal som skulle ha arbetat med eventuella nya kontrakt. Fast personal påverkas inte.
– Vi har dragit ned på all inhyrd personal som vi har haft, säger Fredrik Kangas och fortsätter:
– Personalen är vår viktigaste resurs. Vi har investerat stora pengar i kompetens och effektivitet så vi ser inte några uppsägningar just nu. Vi är ändå hoppfulla inför framtiden.