Malmvagnar ger nya jobb

LKAB:s malmvagnsbehov motsvarar 38 nya årsarbetstillfällen i Kiruna.
? Med all säkerhet betyder det att vi måste nyanställa, säger Mikael Pudas, VD vid KGS Mekaniska AB som ingår i konsortiet Kiruna wagon, tre Kirunaföretag och ett norskt inom verkstadsektorn, vars uppgift det blir att tillverka delar av vagnarna.

KIRUNA2004-03-30 06:30
Efter problemen med Transwerk-vagnarna ska nästa generation malmvagnar tas fram av LKAB själva.<br>LKAB lämnade i måndags besked om att avtal slutits mellan det Malmöbaserade K Industrier, tidigare Kockums, om leverans av 110 så kallade UDA-malmvagnar med 80 tons lastkapacitet och 25 tons axellast.<br>Beställningen, lika med två tågset, ska täcka upp för det malmvagnsbehov som LKAB:s uppsägning av avtalet med sydafrikanska vagntillverkaren Transwerk lett till.<br>70 Transwerk-vagnar har redan levererats och fler blir det inte på grund av de problem vagnarna varit behäftade med och ett stigande pris.<br>Beställningen innebär att den förväntade rationaliseringsvinsten för LKAB ? de 136 Transwerkvagnar som skulle ha levererats enligt försäljningsoptionen hade en kapacitet på 100 ton ? uteblir tillfälligt.<br>Leverans i maj<br>K Industrier lägger ut delar av tillverkningen, motsvarande 40 procent av ordervärdet 115 miljoner, till ett lokalt konsortium, Kiruna wagon, bestående av tre Kiruna-företag, KGS mekaniska, GMK AB, Nybergs mekaniska och Nordnorsk metallisering i Narvik.<br>Det handlar om i huvudsak luckkonstruktioner och vagnkorgar, gruvapplikationerna, medan K industrier i Malmö tillverkar och levererar ram och trafikutrustning.<br>Delarna monteras ihop vid LKAB:s truckverkstad i Kiruna.<br>De första 55 vagnarna ska levereras i maj och resterande 55 några månader senare.<br>Behov av nyanställningar<br>I måndags möttes representanter för de fyra företagen i Kiruna för att prata organisationsstruktur och upplägg.<br> ? Det här känns väldigt positivt. Det är ett jobb som kommer att pågå under ett år och som vi ser det i dag kommer vi att ha behov av nyanställningar. Hur många vet vi inte än, men det ska vi titta på. Det rör sig i alla fall om 38 årsarbeten, säger Mikael Pudas, VD vid KGS mekaniska AB som i dag har 60 anställda.<br> ? Konsortiet ska troligen organiseras som ett handelsbolag med en projektledare som ansvarig, berättar han vidare.<br>Tillverkningsproceduren, om det till exempel ska inbegripa samtliga fyra företag i en produktionskedja, ska också diskuteras enligt Mikael Pudas.<br> ? Det kanske blir så att vi behöver anlita andra företag i regionen också. Men än är det för tidigt att säga något definitivt.<br>LKAB arbetar nu med framtagandet av den nya malmvagn, med 30 tons axellast och 100 tons lastkapacitet, som ska rulla på malmbanan senast vid decennieskiftet.<br>Nytt underlag<br> ? Vi har börjat ta fram ett nytt underlag. Dels en ny boggie och vi ska sedan börja skissa även på en vagn, säger Leif Rönnbäck, direktör Business development, LKAB.<br>Gruvföretaget vill nu skaffa sig större kontroll än tidigare över produktionenen och funktionen hos de nya malmvagnarna.<br> ? Vi kommer att ta fram hur konceptet ser ut, men vi ska inte vara med och tillverka dem, men vi vill vara med nu och rita upp vagnen och se till att den uppfyller de tekniska krav vi ställer.<br> ? Tidigare beställde vi en funktion.<br>Han anser det inte orimligt att LKAB kan komma att mönsterskydda den nya malmvagnen.<br>Och kanske även den kommer att deltillverkas i regionen.<br>Med de 110 nya vagnarna har LKAB säkerställt att man klarar transportbehovet på järnväg baserat på produktionsökningen 23 miljoner ton fram till 2006.<br><br>kenth.bergmark@kuriren.com<br>0970/101 80
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om