Malmtågen rullar på som vanligt

Reparationerna efter urspårningen på Sjöbangården har gått i rekordfart. Nu rullar tågen på som vanligt.

REKORDSNABB REPARATION. Reparationerna av Sjöbangården har gått i rekordfart, konstaterar Björn Åström, verksamhetschef för MTAB:s terminaler, och Lars-Åke Wikberg, produktionschef på Kiruna Sjöbangård och betraktar de totalförstörda malmvagnar som fortfarande ligger kvar intill spåret.  Foto: Åsa Poromaa

REKORDSNABB REPARATION. Reparationerna av Sjöbangården har gått i rekordfart, konstaterar Björn Åström, verksamhetschef för MTAB:s terminaler, och Lars-Åke Wikberg, produktionschef på Kiruna Sjöbangård och betraktar de totalförstörda malmvagnar som fortfarande ligger kvar intill spåret. Foto: Åsa Poromaa

Foto: Åsa Poromaa

Kiruna2010-01-16 06:00
Det var den 30 december som ett malmtåg spårade ur på Sjöbangården mellan gruvområdet och staden. Tåget var på väg med pellets till Luleå. Loket och de första vagnarna klarade sig bra, men sju malmvagnar totalförstördes.En fullastad malmvagn väger 120 ton och de totalt 840 ton tunga vagnarna som spårade ur orsakade stor förödelse på Sjöbangården där en växel och tre spår förstördes.- När vi kom hit var slipersen kaffeved och spåret såg ut som korkskruvar, säger Roger Fjellberg platschef på Infra Nord, före detta Banverket Produktion, som har lyckats återställa Sjöbangården på rekordtid.- Infra Nord har verkligen visat att de kan kraftansamla och ta initiativ. Det är otroligt snabbt jobbat att bygga växel och spår på två veckor, säger en nöjd Björn Åström verksamhetschef för MTAB:s terminaler.Kostnaderna för spårarbetet och materialet efter urspårningen beräknas till 1,5 miljoner kronor. Men det slutar inte där. - Varje vagn är värd en miljon kronor och de här vagnarna är rejält skadade. Det är svårt att uppskatta värdet av dem i dag. Vi vet inte vad som kan repas och vad som ska skrotas, säger Björn Åström som berättar att orsaken till urspårningen utreds. - Det är svårt att spekulera innan utredningen är klar, men sannolikt beror det på materialfel på spåret eller i växeln.Enligt Lars-Åke Wikberg, produktionschef på Kiruna Sjöbangård har inte LKAB:s produktion påverkats efter urspårningen.- Och det beror på växelpersonalen som har gjort ett jättejobb, säger han.700 ton pellets ramlade ur de urspårade vagnarna. Den klarade sig bra och har tagits omhand.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om