Malmen tar nya tåget

LKAB satsar på tåg när nya huvudnivån ska byggas.
1 januari 2012 ska driften börja rulla igång på nivå 1365.

KIRUNA2006-11-25 06:00
Nivån beräknas vara i drift mellan 2012 och 2033. Den kommer att ligga 320 meter under nuvarande nivå och hamnar alltså på 1.365 meters djup.
Redan 2005 inleddes vissa förberedande arbeten för att garantera en driftstart till nyåret 2012. Vissa vägar mot djupet har brutits och där är man nere på 1.200 meter.
Efter en utredning har styrgruppen för projekt Kuj 1365, där Kuj står för Kiruna under jord, kommit fram till att Kirunagruvan fortsätter med tåg under jord för transport av malmen.
Alternativen var tåg, truck, tåg kombinerat med bandtransport och truck kombinerat med bandtransport.
- Analysen visar med stor tydlighet att alternativet tåg är ekonomiskt mest fördelaktigt för malmproduktionen i Kuj, räknat under huvudnivåns hela livslängd, säger projektchefen Hans Engberg till Veckobladet.
Också ett förarlöst truckalternativ utreddes. Ekonomi jämte det faktum att LKAB mer eller mindre skulle bli pionjär på området ledde till att modellen skrotades.
Dubbelspår ska gälla på nya nivån ända ut på flankerna i spåranläggningen. Större tågset ska utredas jämte vagnsutformning. Dagens tåg klarar 470 ton järnmalm, men med de nya tågen hoppas LKAB kunna köra 1.000 ton per underjordiskt tåg.
Nya huvudnivån får en produktion på 35 miljoner årston mot dagens nivå 1045 som utformades för en produktion på 26 miljoner ton.
Ökningen är ett måste för att klara råvaruförsörjningen till nya pelletsverket KK4 som är under uppförande.
Underlag inför styrelsens beslut om ny huvudnivå beräknas vara klart hösten 2007.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om