Det var den 17 december som olyckan var framme och ett fullastat malmtÄg spÄrade ur i Vassijaure . Sedan dess har 60-100 personer frÄn Trafikverket och BDX rail arbetat dygnet runt med att reparera spÄret. Totalt 26 000 slipers och kilometervis av rÀls samt kontaktledning Àr utbytta.
PÄ tisdagsmorgonen, strax efter klockan sju, rullade det första malmtÄget frÄn Kiruna mot Narvik.
â Ăntligen! Vi Ă€r sĂ„ tacksamma för det hĂ„rda arbete som Trafikverket och deras entreprenörer har gjort. Med ett dubbelspĂ„r pĂ„ linjen hade avbrottet inte blivit sĂ„ hĂ€r allvarligt, sĂ€ger LKAB:s logistikchef Linda Bjurholt i ett pressmeddelande.
För LKAB har urspÄrningen inneburit ett intÀktsbortfall pÄ cirka 100 miljoner kronor per dag. Under tiden har produktionen pÄgÄtt för fullt och nu ligger tre miljoner ton pellets lagrade i Svappavaara och Kiruna. Det motsvarar över 400 fullastade malmtÄg. Hur stora kostnaderna blir för LKAB i slutÀndan Àr i dagslÀget oklart. Bolaget rÀknar med att det kan ta flera Är att leverera malmen som ligger pÄ lager.
â Det finns i dag ingen extrakapacitet för att köra fler tĂ„g. Dessutom planerar Trafikverket för omfattande och för all del vĂ€lbehövliga underhĂ„llsarbeten den kommande tioĂ„rsperioden. Det betyder tyvĂ€rr att kapaciteten sjunker Ă€nnu mer, sĂ€ger Linda Bjurholt.
Vad som orsakade urspÄrningen Àr fortfarande oklart men utreds av sÄvÀl LKAB som Trafikverket och Statens haverikommission.