För att LKAB ska kunna fortsätta gruvbrytningen utan att vatten läcker in från Luossajärvi ska en tredjedel av sjön tömmas. Den nybyggda dammen har tagit ungefär en månad att göra. Totalt har 500.000 ton massor körts ut i sjön och dammen nådde andra sidan sjön den 6 augusti.
Ej försurat
Vattnet i sjön är inte surt i sig men innan det kan börja pumpas över till den kvarvarande delen av sjön kalkas vattnet för att säkerställa att bottensedimentet inte reagerar med syret i luften.
- När bottensedimenten friläggs mot luften så kan det bli lite reaktioner som gör att marken blir sur, säger Sten-Ove Alatalo, entreprenadingenjör på BDX.
Håkan Allert från Skövde kör den specialbyggda båten som sprutar ut kalk mixat med sjöns eget vatten. På bara två dagar hinner han med att fördela 200 ton kalk över det drygt 40 hektar stora området. Det finns flera olika sätt att göra jobbet men det är mest effektivt att sprida kalken med båt, dessutom slipper man allt damm.
- Vi åker runt hela Sverige och kalkar cirka 800 sjöar varje år men det här är ett specialjobb. Vi kalkar ju inte för att det är surt i sjön, säger han.
Grönt vatten
Håkan Allert navigerar enkelt båten som är lastad med mer än tio ton kalk. Efter 27 år i branschen går det mesta på rutin och på bara några minuter har tankarna tömts. Allt eftersom båten glider fram över sjön mixas kalken i sjövattnet och sjön får en grönaktig färg, något som kommer att ligga kvar i några veckor.
- Det blir lite medelhavsklimat, någon kanske går hit och tar sig ett dopp, säger han och skrattar.
Förklaringen till att vattnet blir kraftigt grönt är att det är så klart och därför reflekteras solljuset i den ljusa kalken.
- I sjöar med mer hummus syns det inte lika tydligt, säger Håkan Allert.