LKAB:s senaste miljardprojekt

I takt med att gruvbrytningen i LKAB:s gruva i Kiruna fortgår, utökas rasområdet. Närmast i farans väg, är järnvägen. Därför pågår just nu arbetet med att dra om järnvägen till och från Kiruna stad.

PÅ RÄLS. Denna maskin är sällsynt i Sverige, men arbetar just nu med att lägga ut räls för Trafikverkets nya järnväg i Kiruna. Arbetet genomförs på grund av gruvbrytningen i samhället och den nya järnvägssträckningen bekostas av LKAB.

PÅ RÄLS. Denna maskin är sällsynt i Sverige, men arbetar just nu med att lägga ut räls för Trafikverkets nya järnväg i Kiruna. Arbetet genomförs på grund av gruvbrytningen i samhället och den nya järnvägssträckningen bekostas av LKAB.

Foto: Johan Thyni

Kiruna2011-07-22 06:00

Arbetet med de 16 kilometerna ny järnväg pågår för fullt och beräknas vara klart hösten 2012. Då går den nya järnvägen bakom berget Luossavaara och tio broar, nio spårväxlar, två viadukter och en ny godsbangård har samtidigt kommit till. Även en damm har byggts (se separat artikel nedan).

Det är LKAB som finansierar projektet. Prislappen beräknas till två miljarder. Och då ingår även ett komplext signalsystem med tillhörande kontaktledningar. Den nya järnvägssträckningen kommer Trafikverket tillhanda.

Vattenproblem
- Förändringen är enorm här bakom, säger LKAB:s representant Joakim Björnström i samband med en presskonferens hos LKAB i Kiruna under gårdagen.

Björnström syftar dels på järnvägsarbetet, men även på de ingrepp som LKAB genomför med anledning av gruvbrytningen.

Mest handlar det för LKAB:s del om att leda undan mängder av vatten. En av företagets befintliga dammar påverkas till exempel av den nya järnvägsdragningen.

Oklar stationsplacering
Men när den nya järnvägen till och från Kiruna är klar, är det oklart var resecentret ska ligga. Den nuvarande stationen har dock spelat ut sin roll, eftersom Trafikverket klipper av spåret dit. Stationshuset kommer att få stå kvar tills vidare.

- Det pågår utredningar om vart det nya resecentret ska placeras, men det hänger mycket på hur kommunens planering faller ut, säger Björn Töyrä vid Trafikverket.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om