Det är den maximala tillåtna axellasten som Trafikverket akut beslutat att sänka från 30 ton till 25 ton, vilket för LKAB innebär att de tvingas sänka lasterna i de malmtåg som trafikerar sträckan med 20 procent.
– Det här är mycket oroande, Malmbanan är vår Suezkanal. Fungerande tågtransporter är avgörande för hela vår verksamhet och den stora omställning vi planerar, säger Niklas Johansson, direktör för kommunikation och klimat på LKAB, i ett pressmeddelande.
Det är sprickor och slitage som gör att maxlasten måste sänkas. På sträckan inträffade i november 2021 en omfattande urspårning som drabbade LKAB mycket. LKAB transporterar 45 procent av hela Sveriges gods på järnväg, räknat i ton.
– Det här slår hårt mot vår flexibilitet och möjligheter att parera störningar. Hur det ska fås att fungera fullt ut längre fram, när vi går ur vintern och kommer in i underhålls- och byggperioder ser vi inte idag och får återkomma till. Trafikverket kan inte heller ge någon prognos i dagsläget kring när dagens kapacitet kan vara återställd. Enligt deras tidigare planer ligger spårbytet på sträckan fortfarande flera år bort. Vi känner dock att Trafikverket tar såväl säkerheten som kapacitetsproblemen på stort allvar och att de har ambitioner att förbättra situationen, säger Niklas Johansson.