LKAB siktar västerut

LKAB tar vägen västerut.
Företaget bedömer Kiirunavaara som enda möjliga alternativ för Kirunajärnvägen. Allt öster om gruvberget förkastas kategoriskt.

KIRUNA2005-06-23 06:30
Och därmed finns bara ett område som är tänkbart som plats för nya Kiruna samhälle.<br>Den kanske tyngsta instansen har nu sagt sitt om omdragningen av järnvägen i Kiruna. <br>LKAB pekar i sitt yttrande om Banverkets förstudie ut en enda väg mot framtiden.<br>Alternativ Kiirunavaara 1 är det som gäller. Här utgår banan från en punkt ungefär där Svappavaarabanan i dag ansluter till Malmabanan. Sedan går spåret på nordvästlig kurs mot Kiirunavaaras sydvästra sluttning.<br>Spåret tar vägen in i en fem kilometer lång tunnel under berget. Tunneln mynnar på norra sidan av Kiirunavaara. Vidare sträckning går på västsidan av Luossajärvi och ansluter till befintliga Malmbanan någon kilometer norr om sjön.<br>Inte i sprickzonen<br>LKAB:s ställningstagande grundar sig bland annat på följande:<br> Järnvägen hamnar inte inom deformationsområdet, den kommande sprickzonen. Förslaget ger också den bästa transportekonomin för LKAB genom att körsträckorna blir mindre än i de andra alternativen.<br> Sannolikt det billigaste alternativet. Även ur säkerhetssynpunkt en bra lösning med ett minimum av vägar, järnvägar, gångvägar och skoterleder som kan komma att korsa banan.<br> Andra intressenter påverkas mindre än i de andra sträckningarna. Risken för överklagningar och förseningar minskas därmed. LKAB:s mardröm är att stå med bruten järnvägsförbindelse söderut vid förseningar av banbygget eller snabbare uppsprickning.<br>LKAB vänder sig också mot den höga tekniska standard på banan som beskrivs i Banverkets förstudie. Både anläggningskostnader och slitaget på banan blir högre om hastigheterna tillåts gå mot 160 kilometer/timme. ?Banverket har självt klassat Malmbanan som i huvudsak en godsjärnväg?, påpekar LKAB i yttrandet.<br>När det gäller de östliga alternativen gör LKAB bestämt tummen ner. Man medger att det är svårt att förutse sprickzonens utbredning i ett längre tidsperspektiv. Men klart är att malmskivan lutar mot öster och en större del av staden kommer att påverkas på sikt, varnar LKAB.<br>Alla östliga sträckningar kan därför påverkas av gruvbrytningen. Och därmed nej, alltså.<br>Alternativ Rautas förkastas av lång sträckning och påverkan på andra intressen samt kostnaderna.<br>Det enda realistiska<br>Det något östligare Mettäjärvi går rakt genom den dalgång där LKAB planerar framtida sandmagasin. <br>LKAB:s verksamhetschef för gruvrättsliga frågor, Karl Wikström, säger i en kommentar:<br>&nbsp;? Efter analyser av alternativen ser vi Kiirunavaaraalternativet som det enda realistiska. Det ligger utanför deformations-områdets utredning och har minst påverkan på LKAB:s produktion, logistik och transportekonomi. Det har också minst påverkan på andra intressenter, till exempel renskötsel och andra mineralfyndigheter.<br>LKAB ställningstagande kommer naturligtvis att väga tungt i sammanhanget när Banverket ska fatta beslut. Följden av att Kiirunavaaradragningen väljs blir också att den nya bebyggelsen som måste till i Kiruna troligen placeras norr och nordväst om Luossavaara.<br>Förutom LKAB:s varningar om uppsprickning på sikt österut blir avståndet från det andra tänkta området för nya bebyggelsen, Jägarskolan, mycket långt till ett framtida resecentrum vid Kirunas norra utfart.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om