LKAB samlar facket – kan tvingas varsla

Betala för järnvägen, säger oppositionen. Vi har ingen möjlighet, säger LKAB. "Det finns ingen plan att ta ställning till", säger Jan Moström.

Foto: Lars-Göran Norlin

Kiruna2018-03-21 12:05

Oppositionen med Gunnar Selberg (C) i spetsen och med stöd av Roger Suup (S) skickade detaljplanerna där centrala Kiruna ska göras om till industriområde på återremiss. I samband med detta sade Gunnar Selberg att LKAB måste garantera betalning för nya järnvägsstationen. Något som inte är möjligt för LKAB, säger vd:n Jan Moström.

– Skillnaden mot arbetet med E10 är att här finns inget förslag, inget konkret från Trafikverket som vi kan ta ställning till.

– LKAB är ett publikt aktiebolag och vi kan inte ingå avtal på så lösa grunder.

Trafikverket arbetar just nu med en åtgärdsvalstudie, där man utreder fem alternativ till ny järnvägsstation. Den senaste prognosen är att man kan ha ett beslut inom två år. Så länge kan inte LKAB vänta på att detaljplaner ska antas. Redan under andra halvåret riskerar man att överskrida de miljövillkor som man ålagts av Mark- och Miljödomstolen.

– Det kommer vi inte att göra, vi kan inte under några omständigheter bryta mot lagar.

Hur exakta är de här miljövillkoren?

– Vi gör prognoser med några månaders felmarginal, vi mäter fyra gånger per år och ställer prognoser. I normala fall vill vi ha en buffertzon på 3-5 år, men nu är vi nere på att vi ser att vi kan överskrida miljövillkoren under andra halvan av 2018.

Det innebär att LKAB måste dra ner på produktionstakten, något som kan innebära varsel av anställda och en uppskattat minskad produktion på två miljoner ton om året.

– Vi har kallat våra fackliga parter till MBL-förhandling (medbestämmande) imorgon, där vi kommer att gå igenom hur status är i de här frågorna och hur processen kommer att forgå framåt. En process som kan innebära varsel av våra medarbetare och ett minskat behov av entreprenörer.

LKAB har skickat, för tredje gången, en hemställan till Kiruna kommun där man trycker på vikten av att detaljplanerna antas.

– Under fjolåret hade vi en dialog med kommunen där vi gjorde upp tidplaner. Ärendet som det här gäller, GP 2, etapp 2-3, där var detaljplanerna färdigförberedda i oktober och planen var att det skulle tas beslut i januari-mars i år.

När är sista datum innan det börjar krisa på allvar?

– Vår förhoppning är att kommunfullmäktige som fattar beslutet tar det senast den 9 april. Annars sitter vi väldigt dåligt till. Vi kommer inte medvetet överskrida våra miljövillkor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om