LKAB uppger att det normalt skickas en båt per kvartal till Libyen. Värdet i fjol på sådana leveranser av malm var en halv miljard kronor.
Det libyska stålföretaget Lisco som under denna månad skulle ta nästa last från Narvik har meddelat att det inte blir så. Stålföretaget hävdar force majeure, enligt LKAB. Leveransen uteblir av skäl Lisco inte rår på, lyder i så fall resonemanget.
Stora risker
- Kunden är lastägare, vi levererar, och lastägaren väljer att inte hämta på grund av situationen, säger vd Lars-Eric Aaro.
Han och bolagets marknadsdirektör Markus Petäjäniemi ger beskrivningen att försäkringsbolagen höjt premierna för leveranser till området. Risken är stor och rederierna är försiktiga.
I vad mån stålverket verkligen kunnat tillverka stål från malmen säger sig Markus Petäjäniemi inte veta.
- Det handlar ju om huruvida de har personal och om de kan lossa och andra saker. Jag skulle tro att om de inte kan ta in leveranser så är det en tidsfråga innan de inte kan tillverka, säger han.
Inte eget beslut
I vad mån fortsatta leveranser blir av är oklart, enligt LKAB. Den volym som nu faller bort skickar LKAB till annan kund och priset är inget problem, enligt ledningen.
- Vi förlorar inga pengar, säger Lars-Eric Aaro.
LKAB har inte på eget bevåg beslutat, moraliskt eller av andra överväganden, att upphöra med leveranserna till Libyen.
- Vi tar inte politisk ställning utan följer vad svenska riksdagen beslutar. Varken riksdagen, EU eller FN har beslutat om handelsembargo mot Libyen, säger Lars-Eric Aaro.