LKAB kräver satsningar

Förra veckans brand i Torneträsk station kostar LKAB hundratals miljoner. Oacceptabelt, anser man hos gruvjätten och kräver satsningar på malmbanan.

Kiruna2010-07-17 06:00
Det var ett signalställverk som slogs ut vid branden. Nu går malmtrafiken på 80 procent av sin normala kapacitet och det är kostsamt för LKAB som förlorar 20 procent av sina leveranser under juli månad. Och problem med leveranser väntas kvarstå resten av året.- För LKAB innebär förhållandet en oacceptabel situation. Vi förlorar hundratals miljoner och riskerar vårt anseende som säker leverantör. Det skadar LKAB på marknaden, säger vd:n Lars-Eric Aaro.- Konjunkturen är lönsam just nu och vi kan sälja allt vi kan få fram. Det är bittert att i det läget inte kunna leverera på grund av transportproblem, säger Mauritz Magnusson informatör på LKAB.Planerna räcker inte
Det finns i dag vissa investeringsplaner för malmbanan. Men de räcker inte för gruvjätten som kontinuerligt har gjort påtryckningar om malmbanan hos makthavarna. Nu gör man det igen. - Det är dags att sätta igång med investeringsplanerna och bygga ut malmbanan. Vi hoppas att regeringen reagerar och tar det här på fullaste allvar för det här är absolut oacceptabelt, säger Mauritz Magnusson.En vision för LKAB är en partiellt dubbelspårig malmbana mellan Luleå och Riksgränsen. Men enligt Mauritz Magnusson skulle kapaciteten öka om man fick fungerande mötesplatser och signalsystem som kan hantera mötena. I dag är många mötesplatser för korta för de nya tågsätten.Enligt Mauritz Magnusson finns i dag inga tecken på att leveransproblemen kan leda till uppsägningar i LKAB:s gruvor.- Vi producerar för fullt och bygger upp buffertlager på produktionsorterna, men det i sig medför extrakostnader, säger han.Öka produktionen
LKAB planerar också att öka produktionen från 30 till 40 miljoner ton årligen genom att öppna nya gruvor. Nyligen öppnades Gruvberget och nästa steg är gruvorna i Leveäniemi och Mertainen. Tillsammans kan gruvorna ge runt 250 nya jobb och planerna kvarstår, men det finns ett aber.- LKAB kan inte producera mer malm och pellets än vi kan transportera, säger Lars-Eric Aaro som har uppvaktat infrastrukturminister Åsa Torstensson om problemen.- Ett transportsystem som hämmar industrins utvecklingsbehov skadar Sverige, säger han.
Malmbanan är Sveriges största transportsystem för tågtrafik. Malmbanan mellan Luleå och Riksgränsen svarar ensam för 35 procent av all godstrafik på järnväg i Sverige.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om