De första maskinerna väntas vara på plats i början av nästa år, och de sista levereras under 2025. Totalt har Kirunagruvan 28 lastmaskiner. De nya maskinerna ersätter gamla, som fasas ut.
– Den här investeringen möjliggör en stabilare produktion över dygnets alla timmar. Det innebär till exempel att fler maskiner kan nyttjas för fjärrlastning, nattetid och efter sprängning vilket inte är möjligt för de manuella maskinerna på grund av spränggaserna som utvecklas, säger Joel Kangas, gruvchef på LKAB i Kiruna.
Avtalet är skrivet med leverantören Sandvik. Den eldrivna lastmaskinen är Sandviks mest kraftfulla, speciellt utvecklad för LKAB:s behov.
Lastmaskinerna kan styras av maskinoperatörer i kontrollrummet på 1365-metersnivån, långt ifrån produktionsområdena. En operatör kan köra flera maskiner samtidigt.
– Vi kör fem lastmaskiner fjärrstyrt just nu men planen är att successivt öka antalet. Genom det här avtalet får vi möjlighet till det, ett flexibelt system ökar också vår förmåga till flexibilitet, säger Joel Kangas.
På sikt ska LKAB ersätta alla dieselfordon med el- och batteridrivna fordon.
– Vi har ett fortsatt behov av mindre, dieseldrivna och manuella lastmaskiner men på sikt, eller snarare – inom några år, kommer samtliga maskiner vara el- och batteridrivna, säger Joel Kangas.
I avtalet mellan LKAB och Sandvik ingår också ett flera år långt serviceavtal.