LKAB byter inte brytningsmetod
Igår kom det uppgifter om att LKAB:s VD Martin Ivert öppnar för en förändring av brytningsmetod i gruvan. Nu dementerar Ivert uppgifterna. -Det har jag aldrig sagt, säger han.
både LKAB:s brytningsmetod och brytningstakt. -Harry Rantakyrö har väckt frågan om att byta brytningsmetod, men jag vet inte vad han menar med det. Att byta metod är ett jätteprojekt som tar ett tiotal år. Vår metod är bra, men självklart ska vi förklara för facket vilka för- och nackdelar den har, säger Martin Ivert och fortsätter: -Det är som med bilar. De kan vara med eller utan ABS-bromsar, men de är fortfarande bilar. Vi modifierar och utvecklar brytningsmetoden hela tiden, men det är fortfarande samma metod. På vilket sätt kan ni göra brytningsmetoden säkrare? -Det kan jag inte svara på. Jag vill inte föregå utredningen som pågår. Den måste få ha sin gång. Vi ska inte glömma att brytningsmetoden handlar om hur man bryter malmen. Olyckorna hände inte i samband med själva brytningen utan vid transporter i gruvan. Hur bemöter ni den oro som flera gruvarbetare gett uttryck för efter olyckorna? -Jag har fått många signaler om att folk är trygga i gruvan. För oss gäller det att sprida saklig information och berätta att vi inte tar några onödiga risker. Det är oerhört viktig nu. Är gruvan en farlig arbetsplats? -Nej. Det finns farligare branscher. Gruvan är statistiskt sett en relativt säker arbetsplats. Men det duger inte. Vårt mål är att det inte ska hända några olyckor alls. LKAB har tillsatt en haveri-kommission som ska utreda olyckorna. Kommissionen består av bergmekaniker, bergförstärkare och övrig expertis.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!