LKAB bygger om dieselbjässar

LKAB ska renovera om sina tunga diesellok.Totalkostnaden uppgår till 50 miljoner kronor.

KIRUNA2007-05-21 01:08

Loken är av typen T 46 och LKAB har fyra exemplar. De används bland annat vid malmutlastningen i Kirunagruvan.

I första hand byggs tre av loken om. Ordern gick till Svensk Tågteknik och är värd 50 miljoner kronor. Också en option på att bygga om fjärde loket ingår i avtalet.

Loken förses med två nya förarhytter och får nya motorer i form av Cumminsdieslar som ska vara miljövänliga. Minskat buller, minskad bränsleförbrukning och färre utsläpp ingår i miljöpaketet.

Två hytter

Loken får en rymlig hytt i varje ände i stället för en enda hytt som nu sitter någonstans nära mitten av loket

Enligt Tågnytt på internet påbörjas ombyggnationerna i år. Första renoverade loket ska vara klart under 2008. Leverans av sista loket sker 2010.

T 46 byggdes i fyra exemplar under 1970-talet för malmtågsväxlingen i Kiruna. Loken är de starkaste diesellok som finns i Sverige. Formellt tillhör loken LKAB:s dotterbolag Malmtrafik AB.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om