Livsfarliga parkeringar i fjällen

Ett flertal parkeringar längs E10 bedöms inte som säkra av Kiruna Fjällsäkerhetskommitté. De räcker helt enkelt inte till när så många väljer att parkera vid olika vandringsleder. En av de värsta är den vid Trollsjön.

Parkeringsfickorna är underdimensionerade för högsäsong då många väljer en tur till Trollsjön.

Parkeringsfickorna är underdimensionerade för högsäsong då många väljer en tur till Trollsjön.

Foto: Thomas Lövgren

Kiruna2018-07-23 18:07

Kiruna Fjällsäkerhetskommitté, en idéell organisation som ligger under Fjällsäkerhetsrådet, har skickat en skrivelse till Kiruna kommun där man tydliggör att ett antal parkeringar och vägpassager längs E10 inte kan bedömas som säkra.

– Först och främst är det den nedanför Vassejaure när man ska gå till Trollsjön. Där har det varit överfullt med bilar under hela sommaren, på bägge sidor om vägen, säger Roine Norström, ordförande i kommittén.

– Vi ser det som en trafikfarlig situation som bör åtgärdas å det snaraste.

Han berättar att det vid ett tillfälle varit uppåt 150 meter av bilar längs vägkanten där leden mot Rissajaure börjar och bussar stannar för att släppa av vandrare.

– Och det hjälper inte att de kör ner i diket för att komma av vägen, det ska ända öppnas dörrar och egentligen får man ju inte parkera efter huvudleder, säger Roine Norström.

Fjällsäkerhetskommittén föreslår att det byggs en lång parkering som kan hantera en större volym bilar och håller parkeringen vid Stenbacken som en bra modell för hur det kan se ut.

Hur allvarlig är situationen?

– Det är ett problem det är det, man väntar bara på att det ska hända en olycka. Säsongen är långt ifrån över, även under hösten kommer det att komma besökare.

Men att anlägga en parkeringsplats är inget som går i ett nafs, och frågan om vem som bör göra det måste redas ut först. Men en kortsiktig lösning vore att sänka hastigheten i backen.

– Det är något som Trafikverket skulle kunna göra, med en tilläggskylt som förklarar att det står bilar parkerade. Vi förstår att det är handläggningstider på allt, och ofta har myndigheterna varit tillmötesgående och förstående inför våra skrivelser, säger Roine Norström.

Förutom anhalten vid Trollsjön har man identifierat ytterligare fem platser där trafiksäkerheten kan förbättras. Dels är det övergången vid Katterjokk, som vintertid är högtrafikerad med skotrar.

– Vissa tider på året är det väldigt högt tryck där, men många passager dagligen. Där finns ett förslag på skotertunnel.

Även situation inne i Abisko bedöms som ett trafikproblem, där turister väljer att parkera där det ser ledigt ut även om det inte är anvisat som parkeringsplats.

– Där finns ett behov av en mer allmän parkeringsplats så att turister slipper felparkera kors och tvärs i samhället.

Sex trafikrisker längs E10 i Kirunafjällen

1. Låktajokko anhalt.

Möjlighet till en säker parkering saknas. Bilar parkerar idag på två små fickor i en lång kurva. Urlastning sker med långtradare passerande förbi. Under högsäsong parkerar bilar i dikena.

2. Riksgränsens vägövergång nära Katterjokk

Vintertid en överfart för skotrar samtidigt som tusentals bilar kan passera varje dag. Förslaget är att bygga en skotertunnel.

3. Abisko Östra.

Ett behov av allmänna parkeringsplatser finns. Situationen idag blir att turister parkerar på ej avsedda platser vilket kan orsaka konflikter med permanent boende, samebyn och turistnäringen. Förslaget är att anlägga allmänna parkeringar vid Hamnen och vid Klockstapeln.

4. Järnvägsövergång i Bergfors

Tidigare fanns möjlighet att passera över järnvägen med skoter eller på annat vis, men den möjligheten är borttagen. Trafikverket hänvisar till passage under järnvägsbron över Nakeribäcken, vilket inte är möjligt i dagsläget.

5. Kopparåsen.

Samma situation som vid Trollsjön, möjlighet till säker parkering saknas.

6. Årosjokk.

Samma situation som vid Trollsjön, möjlighet till säker parkering saknas.

Källa: Kiruna Fjällsäkerhetskommitté

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om