Larm från personalen

Turordningsregler som inte efterföljs och för långa arbetspass vid utgångskassorna.
Personal på Coop Forum i Kiruna slår nu larm om vad de anser vara en ohållbar arbetssituation.

KIRUNA2005-08-18 06:30
Kuriren har varit i kontakt med flera personer som arbetar på Coop Forum i Kiruna. Ingen av dem vill träda fram med namn, men samtliga vittnar om att många anställda mår dåligt på grund av den dåliga arbetssituationen.<br>&nbsp;? Det är inget roligt att gå till jobbet längre. Jag känner till flera stycken som varje dag kommer till arbetet med en klump i magen, säger en av de anställda.<br>Följer inte turordning<br>Personalen upplever bland annat att arbetsgivaren inte följer turordningsreglerna vid nyanställningar och att det varit för få vikarier under sommaren. Framför allt är det kassapersonalen som drabbats av stor arbetsbelastning. Många av dem har tillbringat hela arbetsdagar i utgångskassan trots att det inte är tillåtet enligt arbetsmiljölagen.<br>&nbsp;? Man får bara sitta i kassan två timmar i sträck. Sedan måste man ha femton minuters paus, säger Kent Tina, ombudsman för Handelsanställdas förbund i Malmfälten.<br>&nbsp;? En femtedel av arbetstiden ska helst ägnas åt något helt annat. Butiksarbete är i dag ett tungt arbete och reglerna finns till för att förebygga arbetsskador.<br>Kent Tina menar att de flesta butiker sköter sig bra när det gäller kravet på rotation, så även Coop Forum i Kiruna. Men han medger att Kirunapersonalen konsulterat facket vid flertal tillfällen angående sin arbetssituation.<br>&nbsp;? Jag tror det är på gång en satsning på rotationstjänst. När det gäller turordningsreglerna har förhandlingarna skett enligt alla regler.<br>Chefen för Coop Forums Kirunabutik, Anders Wikström, säger sig inte alls känna igen den bild som personalen beskriver.<br>&nbsp;? Vad mycket tokigt personalen går ut med! Vi skiljer oss inte från något annat företag i den här branschen. Jag tycker att vi har en bra arbetsmiljö och en bra kontakt med facket, säger Anders Wikström.<br>Han erkänner dock att de ännu inte har full rotation på tjänsterna.<br>&nbsp;? I dag är mellan 85 till 90 procent av tjänsterna rotationstjänster. Vi har ett 70-tal anställda och då är det svårt att få total rotation. De som arbetar i kassan sitter i max två och en halv timmar, sedan har de paus.<br><br>linda.alfredsson@kuriren.com<br>0980/831 25
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om