Lång kamp har burit frukt

Glädjen stod högt i tak i Vittangi i veckan efter beslutet att riksväg 45 blir Europaväg.
? 15 års kamp har äntligen burit frukt, säger Alf Josefsson, vice ordförande Via Lappia, vägföreningen som har kämpat mest och längst för att göra riksväg 45 till Europaväg.
Nu siktar man på en Norge- och Finlandsanslutning och att skyltningen Via Lappia också genomförs.

KIRUNA2005-10-27 06:30
Via Lappia, föreningen av kommuner längs riksväg 45, har alltsedan bildandet 1988 försökt få riksväg Europaklassad.<br>Till en början handlade föreningens arbete mest om att få en gemensam vägbeteckning på den 170 mil långa vägsträckningen mellan Göteborg och Karesuando vilket uppnåddes 1991.<br>Föreningens ordförande Halvar Pettersson, kommunalråd i Säffle, kallar beslutet i FN:s transport kommitté för ?historiskt?.<br>Endast Kiruna är medlem<br>Han är också glad över regeringens erkännande av Via Lappias roll.<br>&nbsp;? Både Vägverket och infrastrukturminister Ulrica Messing gav oss äran för det initativ Vägföreningen Via Lappia tagit, säger han.<br>&nbsp;? Hela Sveriges inland har hittills varit en stor vit fläck på Europakartorna. Nu blir det en ändring på det.<br>Även i Vittangi firades beslutet och visst hade Alf Josefsson, vice ordförande Via Lappia, hoppats på en inbjudan när beslutet ?firades? av kommunpolitikerna från Kiruna, Jokkmokk och Gällivare.<br>Av de tre kommunerna är det bara Kiruna som är medlem i Via Lappia ? än så länge.<br>I Via Lappia ingår merparten kommuner söder om Arvidsjaur.<br>&nbsp;? Jag ringde Gällivare och frågade en tjänsteman om det här men inte visste han någonting om firandet och det är lite svagt tycker jag. Vi inom Via Lappia tycker att IEF-kommunerna gjort en bra jobb med sina påtryckningar på regeringen och önskar att vi kunde etablera en nära samverkan. Vi har ju samma målsättning och nu är marknadsföringen viktig, säger Alf Josefsson.<br>Arbetar för en förlängning<br>Nu arbetar Via Lappia för en förlängning av E 45 genom Norge och Finland.<br>&nbsp;? Vi pratar med våra kontakter. I Norge är man osäker på sträckningen och diskuterar antingen en sträckning över Alta, in på E 6. Den andra man tittar på är över Kautokeino via Laxelv upp till Nordkap. Men med turistmagneten Nordkap skulle det var bra för dem också, säger Alf Josefsson. <br>Frågan om E 45 ska kallas för Inlandsvägen eller Via Lappia bör också diskuteras tycker Alf Josefsson.<br>&nbsp;? När vi en gång startade beslutade vi oss för att försök få vägen känd som Via Lappia, som är mer slagkraftigt i Europa. Det är lättare att uttala än ?Inlandsvägen? och vi tycker Via Lappia utgör en tydlig beskrivning av vart vägen går. Man kan ju ha båda skyltarna. Men ute i Europa tror vi Via Lappia är slagkraftigare.<br>Förening har gått igenom hela vägen sträckning för några år sedan.<br>Resultatet delgavs Vägverkets norra region och de flesta vägförbättringsåtgärderna är genomförda.<br>&nbsp;? Den sämsta biten är nu är sträckan Vittangi?Karesuando, cirka 40?50 km. Resten är bra förutom delen Sorsele?Storuman som är krokig. Sträckningen mellan Porjus och Liggadammen är den som Vattenfall vill flytta på och det är något mellan Vattenfall och Vägverket. Vi tycker den har bra standard förutom att den är krokig.<br>kenth.bergmark@kuriren.com<br>0970/101 80
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om