Kravet: tunnelbygge under 2012

Kravet på Trafikverket är solklart - något måste göras för att få till skott den tänkta övergången vid väg 875 i Paksuniemi.

STÄLLER KRAV. Jonny Järnmark, säkerhetsansvarig på Esrange, Stina Holmberg, Företagarna och Erica Mattsson, vd för Kiruna Lappland är några av dem som skickat en skrivelse till Trafikverket där de kräver omedelbara förbättringar vid den olycksdrabbade övergången. Foto: Mattias Forsberg

STÄLLER KRAV. Jonny Järnmark, säkerhetsansvarig på Esrange, Stina Holmberg, Företagarna och Erica Mattsson, vd för Kiruna Lappland är några av dem som skickat en skrivelse till Trafikverket där de kräver omedelbara förbättringar vid den olycksdrabbade övergången. Foto: Mattias Forsberg

Foto: Mattias Forsberg

Kiruna2011-12-23 06:00

Representanter från Företagarna, Kiruna Lappland, Esrange och turistbranschen påtalar de akuta problemen i en skrivelse till Trafikverket och kräver åtgärder snarast.

Den olycksdrabbade övergången är en fastställd övergång för både hundspann och skoter. I onsdags hade Kiruna kommuns säkerhetsansvarige möte tillsammans med flera representanter från turistnäringen. Detta utmynnade i den skrivelse som nu skickas till Trafikverket.

Kravet i skrivelsen är att en tunnel i form av en vägtrumma ska stå klar senast i december 2012. Fram till dess måste man inrätta en temporär lösning som höjer säkerheten både för dem som trafikerar vägen och all hundspanns- och skotertrafik som använder sig av övergången.

- Vi kräver att tunneln ska färdigställas innan vintersäsongen 2012 börjar, säger
Erica Mattsson, vd för Kiruna Lappland.

Två gånger tidigare, 2006 och 2009, har man skickat liknande skrivelser till det dåvarande Vägverket. Anledningen är att närmare 30.000 gäster passerar övergången årligen, då är bara gästerna från Icehotel inräknade. Troligtvis ligger det reella antalet någonstans omkring det dubbla, alltså cirka 60.000 personer som passerar övergången årligen.

- Besöksnäringen är en basnäring i Kiruna och Norrbotten och en näring som ska växa. Då måste de också lyssna på våra infrastrukturella krav. Det här handlar om 1,5 miljoner, säger Erica Mattsson.

Esrange kan bidra
Några av de akuta kraven är bland annat att hastigheten sänks på den aktuella vägsträckan, ljussignaler måste installeras, fler skyltar måste sättas upp samt att man bör röja för att öka sikten i närheten av övergången. Esrange som själva trafikerar väg 875 dagligen, kan också tänka sig att bidra med teknisk kompetens för att få fram snabba lösningar.

- Vi ska se till att saker och ting händer både på kort och lång sikt. Vi har många kompetenta människor som kan teknik så vi kan bidra med vad vi kan i de diskussionerna och ställa förslag på snabba tekniska lösningar, säger Jonny Järnmark, säkerhetsansvarig på Esrange.

Icehotel, som är den största aktören, kommer tills vidare inte att använda sig av den olycksdrabbade övergången utan styr om sina hundspannsturer. Den 2 januari kommer Trafikverket ha ett möte med berörda parter för att titta på eventuella lösningar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om