Kräver krafttag mot dammet

Funkar det i Narvik så funkar det i Kiruna. Det hävdar Timo Vilgats (mp) som kräver att LKAB löser dammproblemet i Kiruna.

KRÄVER BÄTTRING. Miljöpartisten Timo Vilgats kräver att LKAB tar tag i dammproblemet i Kiruna.

KRÄVER BÄTTRING. Miljöpartisten Timo Vilgats kräver att LKAB tar tag i dammproblemet i Kiruna.

Foto: Åsa Poromaa

Kiruna2010-04-25 06:00
I höstas skrev Norrbottens-Kuriren om det ökade dammet från krossanläggningen på LKAB:s industriområde. Och dammet fortsätter uppröra. I sin blogg på kuriren.nu föreslår Timo Vilgats att LKAB gör som i malmhamnen i Narvik - bygger bort dammet genom att föra ner lastning och lossning under jord och under tak. - Narvik har visat vägen, säger han som kritiserar myndigheterna för att det saknas rikt- och gränsvärden för dammet.- Jag är inte i huvudsak kritisk mot LKAB. Finns det inga värden så kan man inte bryta mot någon lag. Det är myndigheternas flathet som jag vänder mig mot, säger han som ska kontakta länsstyrelsen i ärendet.Trots bristen på rikt- och gränsvärden så mäter LKAB nedfallande stoft. Och Tina Hedlund, verksamhetschef för yttre miljö, håller med Vilgats om att regler skulle kunna vara en bra idé.- Om vi hade en uppfattning om vad som är normalt så skulle det underlätta i diskussioner om dammet. Men det skulle inte påverka vårt arbete med dammbekämpningen. Det gör vi ändå, säger hon.- Vi ser inga hälsorisker med dammet, men vi är medvetna om att det är ett irritationsmoment och därför har vi startat en projektgrupp som tittar på lösningar - på kort och lång sikt, säger Mikael Westerlund chef för projekt inom samhällsomvandlingen, som säger att dammet har ökat på grund av ökad lagerhantering och krossningshantering för järnvägsprojektet.Vad gör ni åt saken?- Vi tittar på möjligheten att bekämpa dammet med vattenbegjutning av vattenkanoner och sprinklers. Vi tittar också på hur vi ska bekämpa dammet på vägarna på området. Och på tekniska lösningar på kross- och lastningsutrustningen. Och så många som möjligt av de här kortsiktiga lösningarna ska vara klara i maj så att vi kan utvärdera effekterna under sommaren.Timo Vilgats vill bygga in problemet som i Narvik. - Narvik har unika förutsättningar för den lösningen, men visst har det diskuterats också för Kiruna. En annan långsiktig lösning som diskuteras är att flytta delar eller hela krossverksamheten bakom Kirunavaara. Eller att bygga åsar eller vallar runt verksamheten och plantera växter där för att hindra dammningen. Men sådant här tar tid och måste koordineras med annan verksamhet som järnvägsprojektet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om