Konkurrens om rymdfärder

Kapplöpningen om rymdturismen har börjat.
Rymdjätten Astrium avslöjade nyligen sina planer.
Konceptet skiljer sig något från Virgin Galactic som ska köra från Kiruna 2012.

KIRUNA2007-06-29 06:00
Projektet presenterades under flygshowen på Le Bourget utanför Paris för två veckor sedan. Utvecklingen av farkosten har hunnit så långt att en fullstor modell av cockpit kunde visas.
Astrium är en del av Europas flyg- och rymdbjässe EADS. Airbus tillverkas av EADS och i rymdsammanhang har företaget meriter som utvecklande av bärraketen Ariane 5, den Columbusmodul som ska sändas upp till rymdstationen ISS. Samt även transportfarkosten ATV som ska förse ISS med förnödenheter.

Bekant i Norrbotten
I Norrbotten har EADS varit aktuell med provflygningarna i Vidsel med automatlandande Phoenix.
Kompetens och kunnande finns tveklöst.
Astriums farkost liknar en affärsjet. Den tas inte som i fallet med Kirunabaserade Virgin Galactic upp till höjd av ett bärflygplan. I stället lyfts Astriums plan till 12.000 meters höjd av jetmotorer. Därfter tänds raketmotorerna och körs i 80 sekunder, drivna av syre och metan.
Farkosten når 100 kilometers höjd och därefter kan de fyra passagerarna njuta av tyngdlöshet i tre minuter.
Återfärden sker från 15.000 meters höjd med hjälp av jetmotorerna som dras igång för resten av flygningen och landningen.

Samma startår
Jungfruflygningen planeras till 2012, samma år som Virgin Galactic startar sin första färd från Kiruna. Det amerikanska företaget ska dock vid den tidpunkten redan 2009 ha inlett kommersiella flygningar från sin bas i USA.
Priset för en biljett till Astriums flygningar antas ligga just under två miljoner kronor.
Leif Arndorff är medlem av internationella organistionen Space Tourims Society och driver en svensk webbplats i ämnet.
- EADS Astrium och deras satsning på rymdturism kan faktiskt lyckas, säger han till ESA:s hemsida. Om de spelar sina kort rätt och lyckas med sitt projekt kan de faktiskt ta en stor del av marknaden.

Steg framåt
Ett stort steg framåt för rymdturism, anser han om det faktum att en av världens största flygplanstillverkare ger sig in i branschen.
- Det betyder även att Europa sätts på kartan när det gäller konstruktion av rymdskepp för denna marknad. Personligen hoppas jag att de lyckas eftersom det med största sannolikhet gör att priserna sjunker ytterligare och att ännu fler människor kan få möjlighet att åka ut i rymden och se hur skör och vacker vår planet är.

Burt är skeptisk
Burt Rutan, som står bakom Virgin Galactics satsning, är skeptisk. Han tycker att lösningen med både jet- och raketmotorer gör planet onödigt dyrt.
Det är inte klart varifrån Astrium ska operera, förutom att start/landning ska ske från vanliga flygfält.
Ytterligare en konkurrent lurar i vassen. Benson Space Company designar sin Dream Chaser som ska vara i rymden 2009. Den startar vertikalt och har en raketmotor av hybridtyp. Efter att ha nått minst 100 kilometer upp glidflygs planet ner mot landningen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om