"Kommunikation är en nödvändighet"

Rikstrafiken föreslår en neddragning av nattågen. I utredningen har dock de som drabbas hårdast, besöksnäringen, inte fått ge sin version.  - Vi förstår inte andemeningen i utredningen, säger Olle Isberg, Björkliden fjällby.

Skylt Nattåg Foto: Mattias Forsberg

Skylt Nattåg Foto: Mattias Forsberg

Foto: Mattias Forsberg

Kiruna2010-10-28 06:00
I utredningen föreslås det en halvering av nattågstrafiken till Kiruna, något som skulle vara ett dråpslag mot hela regionen men framförallt mot besöksnäringen.Med anledning av Rikstrafikens utredning har näringslivsföretaget Progressum i Kiruna AB skickat dels ett öppet brev till Rikstrafiken men även ett yttrande i frågan. Remisstiden går ut den första november och man hoppas med detta brev få myndigheten att inse allvaret.Inte remissinstans
En sak som Progressum ifrågasätter starkt är varför företagen inom besöksnäringen inte har ansetts utgöra en viktig remissinstans. Det är ändå de företagen som skulle drabbas direkt om en nedskärning blev aktuell.-Man har inte kollat tillräckligt bra på besöksnäringen. Dessutom har man helt missat vinterturismen, något som vi lever på, säger Olle Isberg, styrelseordförande i Björkliden Fjällby AB.Finns potential
Oron bland företagen inom besöksnäringen är stor. Både Olle Isberg, Björkliden Fjällby och Monica Wollmén, vd för Icehotel menar att potentialen för att utveckla turismen i Kirunafjällen är enorm. -Mycket är gjort, men nästan alla rattar är kvar att skruva på, säger Olle Isberg.På Icehotel är man oroliga för att inte ha en säkerhet i kommunikationerna. Att kontinuiteten sjunker så långt att paketresor inte kan säljas i förväg.-Vi jobbar på att få hit de besökare som faktiskt fyller platserna, både nationellt och internationellt. Då krävs det att det finns en trygghet, säger Monica Wollmén.Förstår ej resonemanget
Anledningen till varför Rikstrafiken vill dra ned på nattågen är för att spara pengar. Detta resonemang har företagen svårt att förstå. I sitt yttrande till myndigheten skriver man att nattågen till större delen är självfinansierade, ett påstående som bygger på att Rikstrafiken själva skriver att de betalar endast 20-25 procent av kostnaderna.- Eftersom vi redan i dag skulle behöva fler platser är det svårt att förstå hur man kan föreslå en neddragning, säger Olle Isberg.Den 22 november kommer Ulf Lundin, generaldirektör för Rikstrafiken att besöka Kiruna och då hoppas företagen inom besöksnäringen kunna övertyga honom om att en neddragning på nattågen innebär dödsstöten för Kirunas utveckling.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!