Under måndagen enades kommunstyrelsen om ett yttrande om placeringen.
– Vi är tydliga med att de här två externa alternativen kan man utesluta direkt, de är inte acceptabla för oss. Vi hade en centrumnära järnvägsstation och då ska vi ha det i framtiden också, säger kommunalrådet Gunnar Selberg (C).
Under tisdagen träffade kommunen Trafikverket.
– Vi har tittat på de olika alternativen och framförallt de centrumnära alternativen. Det ser intressant ut, yttrandet är tydligt från våran sida om att de externa alternativen måste uteslutas helt, vi skulle få sju, åtta kilometer till järnvägsstation och det skulle förstöra väldigt mycket av förutsättningarna för framtida effektiva transportlösningar.
Finansieringen återstår att lösa.
– Men jag hävdar att finanseringen är redan klar, det finns ett avtal mellan Trafikverket och LKAB att LKAB ska finansiera järnvägsdragningen in till Kiruna centrum, säger Selberg.
Så här säger Mats Tavveniku (S):
– Vi är överens i stora drag, yttrandet ger inte utrymme för andra alternativ än en centrumnära lösning.
Socialdemokraterna håller dock på att formulera ett eget yttrande.
– Det styrker ett av de här tre centrumnära alternativen. Det är alternativet via Malmvägen, centrum och flygplatsen. Malmvägen, då kommer du direkt söderifrån, det har minst påverkan på omgivningen. Sedan är det viktigt att ha en koppling till flygplatsen för att kunna understödja och utveckla besöksnäringen.
Kommunen vill ha centrumnära järnvägsstation
Kommunstyrelsen är överens, det är en centrumnära station som gäller. "De externa alternativen kan man utesluta direkt", säger Gunnar Selberg (C).
Kommunalrådet Gunnar Selberg (C) ser inte att alternativen för en järnvägsstation utanför Kiruna är en lösning. "De är inte acceptabla för oss", säger han.
Foto: Maria Unga
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!