Knegarkampanjen gör egen tidning

Knegarkampanjen tog en plats i kommunfullmäktige i Kiruna. Nu fortsätter man att satsa - genom att göra en egen tidning.

Knegarkampanjens Tommy Hjertberg.

Knegarkampanjens Tommy Hjertberg.

Foto: Åsa Poromaa

Kiruna2010-12-16 06:00

På små lappar runt om i Kiruna annonserar Knegarkampanjen efter finansiärer till tidningen som är tänkt att komma ut två gånger i månaden.

- Det är en tidning för alla Kirunabor. Men det är ingen nyhetstidning, utan den ska snarare ge utrymme för kommentarer och diskussioner, säger Tommy Hjertberg från Knegarkampanjen.

Han berättar att en särskild grupp inom Knegarkampanjen arbetar med att ta fram riktlinjerna för tidningen som görs av ideella krafter. Ett pilotnummer har redan gjorts och har tagits väl emot av de som har läst det. Men mycket arbete återstår.

- Vi måste ordna pengar, skribenter och planera vad exakt tidningen ska innehålla. Min personliga uppfattning är att det första numret innehöll för mycket text. Vi kanske måste göra en mer lättsmält tidning. Det är sådant vi ska diskutera och värdera, säger Tommy Hjertberg och berättar att tidningen kommer att säljas till ett frivilligpris.

- Folk får betala så mycket som de tycker att den är värd. Och så får vi anpassa ambitionsnivån och kvaliteten utifrån hur mycket folk vill stödja tidningen.

Varför behövs en sådan här tidning i Kiruna?

- Vi upplever det som att det inte finns någon tidning som speciellt tar upp arbetares och låginkomsttagares frågor i Malmfälten. Kuriren och NSD har allmänna nyheter med politiska perspektiv på ledarsidorna som i Kurirens fall är åt höger, och i NSD:s fall lite mindre åt höger, säger Tommy Hjertberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om