Det är klädföretaget Cellbes som genomför ett projekt som innebär att man gör en turné med fotograferingstillfällen på olika platser i landet och varje gång med ett nytt tema. Vid tidigare tillfällen har man besökt bland annat en hundutställning och en frisörsalong. Det är första gången de kommer så långt norrut och i Kiruna är det bowlinghallen som blir arena och tema för reklamteamet och Kirunamodellerna. Stylister och make up-artister i teamet kommer att se till att de som valts ut får den tänkta looken.
Till detta letar de nu "vanliga" människor som vill vara med. De kommer att besöka staden 18–19 november för att genomföra en casting innan det är dags för kampanjfotograferingen. Det är inte etablerade modeller eller de som har drömmar om en modellkarriär man vill hitta.
– Man ska ha lite karisma och man ska tycka att det är kul och bjuda på sig själv. Att alla ska se likadana ut, vara i samma ålder eller ha samma storlek, det är inte det vi letar efter utan vi vill ha en stor spridning, säger Jens Pamp, projektledare.
Bilderna från fotograferingen blir sedan annonser men man filmar också på plats för att göra en film om själva produktionen, bakom kulisserna.