Under veckan har Kiruna kommun gått ut med annonser hos bland annat Norr Media där de söker personal till skola och förskola.
– Vi har ett ständigt behov av folk. Just nu är vi ju mitt i läsåret, så vi har ju inte det massiva behovet som brukar uppstå under tidig höst och under våren. Just nu så är det en ganska stadig bemanning, men det är klart att vi också har en del vakanser och vi har alltid ett behov av kort- och långtidsvikariat.
Under hösten var läget för några av Kiruna kommuns skolor akut. Inom kort tid infördes två skyddstopp, ett på nya Raketskolans mellanstadie där 230 elever berördes och ett på Vittangi skolas mellan- och högstadie, där 60 elever berördes av stoppet. Orsaken till bägge stoppen var personalbrist och utarbetade lärare.
Även Jukkasjärvi förskola drabbades under hösten av uppsägningar och vakanser efter pensionsavgångar. Läget på förskolan var så akut att föräldrarna själva funderade på att skapa en vikariepool för att täcka upp personalbortfallen. Enligt Viktoria Björklund är verksamheterna igång men att det fortfarande saknas full bemanning.
– Vi har fortfarande tufft med viss bemanning, så det har inte löst sig i det läget. Däremot så jobbar vi både med kort- och långsiktiga insatser, men det är jättesvårt att bedriva det långsiktiga arbetet utan en stabil bemanning. Nu är det fokus på rekrytering och rätt bemanning, och att titta på om vi behöver utbilda den personal vi redan har.
Björklund fortsätter med att den största luckan att fylla är att hitta fler utbildade inom förskola och skola.
– Vi behöver alltid annonsera efter legitimerad och behörig utbildad personal.
Annonskampanjen har kommunen själva jobbat fram utan någon inblandad reklamfirma. Den pågående annonskampanjen har kostat 75 000 kronor.
– Det kommer inte bli några jättestora summor då vi har skött annonseringen själva utan någon iblandad reklamfirma. Men det är klart att det kostar att nå ut, så är det, säger Viktoria Björklund, skolchef Kiruna kommun.
Kommunen kommer också gå ut med annonser i annonsblad och skolchefen berättar också att de också tidigare marknadsfört sig runt om i landet via tidningsreportage och sociala medier. Bland annat var de med i tidningen Grundskolläraren för ett par månader sedan.
– Det här är ett första steg, vi har tänkt att fortsätta under våren också.