Kirunaborna väljer nytt spår

I rask takt börjar nu alternativa järnvägs- och vägsträckningar att ta form.
Under två dagar håller Banverket och Vägverket samråd med Kirunaborna.

KIRUNA2005-04-07 06:30
Det råder en stressig tid hos Banverket och Vägverket. År 2012 kommer varken järnväg eller bilväg förbi Kiruna längre att vara farbara.<br>För Vägverkets del är situationen inte direkt akut. I ett första skede kan biltrafiken nämligen ledas om till Hjalmar Lundbohmsvägen. <br> ? 2012 måste trafiken flyttas från E 10. Men fem år senare hamnar även Hjalmar Lundbohmsvägen i farozonen så då måste vi diskutera en helt ny genomfart, säger Erik Palmqvist, projektledare Vägverket. <br>Banverket däremot har ingen före detta järnväg att luta sig mot. En ny bansträckning måste helt enkelt vara klar 2012. Eftersom bygget tar drygt tre år är byggstarten beräknad till 2009. <br> Jättepussel<br> ? Vi måste jobba oerhört snabbt för att hinna. Men framför allt är det viktigt att allt hänger ihop, järnvägen är en del av ett jättestort pussel, säger Malin Fahller, projektledare ny järnväg på Banverket. <br>I dagsläget har Banverket tagit fram elva alternativa järnvägskorridorer. Det finns västra, östra och centrumnära alternativ. Under det första kvartalet av 2007 måste de elva alternativen ha blivit ett. Men en förutsättning för nya sträckningar av bil- och järnväg är förstås att kommunen först bestämmer sig för i vilken riktning staden ska breda ut sig. <br>Viktigt få in åsikter<br> ? Vår förhoppning är att Kirunaborna ska känna efter: hur vill vi ha det och vad är viktigt för oss? Vill man ha ett resecentrum utanför stadskärnan eller centralt? Samråden är till för att sprida information, men det viktigaste är att vi får in synpunkter och åsikter. <br>Oavsett var järnvägen kommer att dra fram finns det olika intressegrupper som Banverket måste komma överens med. Inte minst samebyarna. <br>Kompromisser<br> ? Jag tycker vi har haft en bra dialog. De kommer att bli berörda och det vet de om, hur vi än gör så påverkas samebyarna. Det gäller att hitta kompromisslösningar för minsta möjliga påverkan, säger Malin Fahller. <br>LKAB har som bekant ännu inte den framtida brytningen helt klart för sig. Men för järnvägens del spelar det mindre roll. <br> ? Den befintliga järnvägen kan inte användas efter 2012. Det som avgör hur snabbt vi måste arbeta är LKAB:s bryttakt. <br>Både Banverket och Vägverket ska ha färdigställt sina förstudier kommande höst. Även fortsättningsvis kommer processen att kantas av samrådsmöten av olika slag.<br> <br>Alternativa järnvägskorridorer<br>Västra alternativ <br>Rautas: 31 kilometer ny järnvägssträckning som löper in mot Rautas domänreservat. Sträckningen innebär en cirka en kilometer lång tunnel.<br>Mettajärvi: Utgår i höjd från Kalixfors flygplats, sedan nordvästlig riktning mot Rautas domänreservat. <br>Mettajärvi-Viscaria: En mer östligare dragning än den ovan och därför något kortare. <br>Kirunavaara: Nordvästlig riktning upp mot Kirunavaaras sydvästra sluttning, en fem kilometer lång tunnel som mynnar på norra sidan av Kirunavaara.<br>Centrumnära alternativ<br>Kiruna ort: En järnväg i tunnlar under staden och Luossavaara. <br>Kiruna C syd: Västlig sträckning mot triangelområdet och en tunnel öster om Kiruna sjukhus. <br>Kiruna C nord och mitt: Passering av Kiruna flygplats. Öster om Jägarskolan går alternativet in en cirka fyra kilometer lång tunnel och sedan en fem kilometer lång tunnel under Kiruna stad.<br>Östra alternativ:<br>Tuolluvaara: Över Nuktusvaaras nordliga del, en 800 meter lång tunnel och sedan anslutning till befintlig malmbana.<br>Jägarskolan: Passerar antingen Kiruna flygplats eller Kirunas östra delar. Passerar Toulluvaara, Jägarskolan och tunnel genom Luossavaaras östliga sluttning. <br>Jägarskolan/Tuolluvaara: En kombination av Tuolluvaara och Jägarskolan. Enda alternativet som inte kräver tunnlar. <br>Kurravaara: Passerar Kiruna flygplats och E10 på Tuolluvaaras östra sida. Kräver fyra tunnlar på totalt cirka fyra kilometer.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om