Kanal tar hand om extrema regn

Luossajärvi får ett extra utlopp för att klara extrema regn.
En kanal grävs norrut. Den ansluts till Pahtajoki.

KIRUNA2007-03-31 06:00
Det är så kallade tiotusenårsregn som oroar de ansvariga på LKAB. Som förstås av namnet inträffar regntypen rent statistiskt sett en gång per 10.000 år
Luossajärvi avvattnas via en kulvert som går parallellt med järnvägen mot sydost och mynnar ut i Luossajoki. Problemet är att kulverten inte klarar det extrema vattenflöde som uppstår vid nämnda regn.
- Ännu har det inte varit i närheten av den mängden ens vid de värsta skyfallen, men vi måste ha en säkerhetsmarginal, säger Susanne Rostmark, LKAB:s chef för gruvrättsliga projekt, till Veckobladet.
Vad som kan hända med "Sjöbangårdsdammen" är att vattnet börjar flöda över dammens topp. Då förstörs dammkroppen snabbt och Luossajärvis vatten forsar otyglat ut. I och med det kan människors och maskiners säkerhet i gruvan hotas.
Lösningen blir att bygga en kanal från Luossajärvis nordvästra ände. Den kommer att stå torr så länge avvattningen via kulverten är tillräcklig. Skulle tiotusenårsregnet infalla förs vatten ut i kanalen.
Kanalen är tänkt att gå under vägbanken till LKAB från Viscariaviadukten, löpa parallellt med järnvägen i cirka två kilometer och mynna ut i Pahtajoki, Sexabäcken även kallad.
Både jåkkens passage under järnvägsbron och tunneln under E 10 bedöms klara att ta emot de ökade flödena.
Ett annat närliggande spörsmål är att dammkroppen kan komma att påverkas av sprickbildningen som utvecklas allt mer. Detta kan medföra att en ny damm måste byggas längre norrut i sjön.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om