Johanna blir lokförare på Kirunautbildning

Flera lokförare har nyligen gått i pension och därför utbildas nya på plats i Kiruna. Den ettåriga utbildningen startade i går och knappt hälften av de blivande lokförarna är kvinnor. En av dem är Johanna Sevä, 22 år.

SNART LOKFÖRARE. Johanna Sevä ser fram emot att arbeta som lokförare i Kiruna. Hon är en av 13 personer som nyligen rekryterats för yrket på grund av pensionsavgångar.Foto: Alexander Linder

SNART LOKFÖRARE. Johanna Sevä ser fram emot att arbeta som lokförare i Kiruna. Hon är en av 13 personer som nyligen rekryterats för yrket på grund av pensionsavgångar.Foto: Alexander Linder

Foto: Alexander Linder

KIRUNA2007-12-04 01:45
Johanna Sevä är Kirunabo och har de senaste två åren arbetat som receptionist på ett hotell i stan. Men hon kände att hon ville göra något annat, och skickade därför in en ansökan när nya lokförare till malm- och godstrafiken skulle tillsättas.-Morsans kille som är lokförare tipsade mig, och jag sökte på vinst och förlust, säger Johanna Sevä.Green Cargo i Kiruna, entreprenör till MTAB som sköter malmtrafiken, tog beslutet att rekrytera nya lokförare eftersom nio förare, födda 1947, nyligen gått i pension. Personaltillgången skulle säkras. Sommarens annonskampanj var relativt blygsam men det kom ändå in cirka 140 ansökningar. Utifrån dessa valdes 30 personer ut för att genomgå tester och intervjuer. Hårda krav
Det ställdes hårda krav. Logiskt tänkande, uppmärksamhet och simultankapacitet var några av de egenskaper som bedömdes. Till slut återstod endast 13 personer, sju män och sex kvinnor, som bedömdes vara mest lämpade för yrket. -Vi har valt att lägga ribban väldigt högt, säkerheten är viktig eftersom det är enorma krafter det är frågan om, säger arbetsledaren Roger Mikko. Centralt har företaget målsättningen att uppnå en utjämnad könsfördelning, vilket kännetecknar den senaste rekryteringen. Mansdominans
-Det är ju annars ett mansdominerat yrke, säger Roger Mikko.Tidigare har rekryteringarna mestadels skett genom KY-utbildningar, kvalificerad yrkesutbildning. Det här är första gången Green Cargo nyutbildar lokförare i Kiruna i egen regi. Företaget har egna instruktörer men ska även köpa in en del lärartjänster. Under utbildningstiden har förartillgången i Kiruna säkrats med hjälp av lånade förare från kusten. De nyanställda är allihop från Kiruna. -Vi ville ha Kirunabor, då är det lättare att få dem att stanna, säger Roger Mikko.Utbildningen startade igår och pågår fram till november nästa år. Det är hälften praktik, hälften teori. Under våren åker de blivande lokförarna ut på fyra veckors praktik på annan ort. De nyanställda har olika bakgrunder såsom personlig assistent, ridhuschef, datatekniker och bensinstationsbiträde med mera. Den yngsta är 21 år och den äldsta runt 50 år.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om