Gruvindustrin
Den nya malmkajen, Kaj 7, innefattar en ny skeppslastare, siktstation, bandtransportörer, vägstation och förtöjningssystem för båtar. Man räknar med att satsningen ska ge en kapacitetshöjning i hamnen från 20 miljoner till 30 miljoner ton järnmalmsprodukter årligen, tillsammans med en ökad leveranssäkerhet.
– Vi har varmtestat anläggningarna och senare i höst kör vi Kaj 7 i skarpt läge. Det känns riktigt bra att nu kunna inviga denna milstolpe i malmhamnens historia, säger Jacob Steinmo, vd för LKAB Norge, i ett pressmeddelande.
Läs mer: Nya skeppslastaren ett steg i miljardsatsningen
Investeringskostnaden för kajen uppgår till strax över 1,1 miljarder svenska kronor och i och med färdigställandet av kajen har gruvbolaget de senaste tio åren investerat över fyra miljarder kronor i malmhamnen. Tanken är att den nya kajen kommer att användas parallellt med den äldre Kaj 5. Redan 2009 började gruvbolaget genomföra större investeringar i Narviks malmhamn. Den första satsningen var silosystemet, Sila, som effektiviserade lossningen av malmvagnarna.
– Det här blir som ett avslut på det stora investeringspaketet i Narvik. Hela poängen är att öka leveranssäkerheten. Om en skeppslastare får driftstörningar kan vi enkelt skifta mellan dessa om det skulle bli störning i den ena, säger Fredrik Björkenwall, kommunikatör på LKAB.
Den nya malmkajen var planerad att invigas redan i juni. Men på grund av den dåvarande pilotstrejken vid SAS valde bolaget att ställa in invigningen när en majoritet av de inbjudna gästerna inte skulle kunna närvara.
– Det var olyckligt. Vi fick helt enkelt skjuta upp själva invigningsceremonin. Skeppslastaren testar vi redan och det har vi gjort under sommaren också, säger Fredrik Björkenwall.