Enligt russianspaceweb.com rapporterade både ryska media och spårstationer i västvärlden plats och tid för kraschen för den 2,8 ton tunga farkosten.
Möjligen skulle delar av Phobos-Grunts återinträdeskapsel och en del av motorn kunna slå ner på italienska halvön. Resten förbrändes vid farkostens återinträde i atmosfären.
Misslyckad knuff
Det blev aldrig någon färd till Mars och dess måne Phobos för Phobos-Grunt. Uppskjutningen gick bra, men när farkosten skulle knuffas iväg ut från jordbanan startade inte motorn. Oklart varför.
Nästan exakt samma sak inträffade 1998 vid en rysk Marsfärd. Också då hade IRF, Institutet för rymdfysik, instrument ombord.
På Phobos-Grunt hade IRF tre instrument, jonmasspektrometrar. Planen var att använda dessa i samspel med IRF-instrumentet Aspera-3 som finns med på Mars Express. Den farkosten kretsar fortfarande runt den röda planeten.
Laddade
Försöket gick ut på att studera växelverkan mellan solvinden, flödet av laddade atomer från solen, och Mars atmosfär.
- Det går ju inte alltid 100 procent med raketer, säger Herman Andersson, projektledare på IRF, om förlusten av instrumenten. Men vi hade inte lagt ner så mycket pengar här, utan mest arbetstid. Tråkigt bara att det nu inte kommer några vetenskapliga mätresultat.
Finessen med Phobos-Grunt var att landningsmodulen skulle gå ner på den outforskade Phobos, ta prover och återvända till jorden. Detta har aldrig tidigare gjorts. I den delen var IRF inte involverade.