I augusti fann soldater från arméns jägarbataljon de så kallade svarta lådorna som innehåller flygplanets färdskrivare och inspelningar av samtalen i cockpit. Av den information som man har kunnat hämta från dessa framgår det att besättningen inte hade någon aning om faran som låg framför dem.
- Så långt vi kan kommentera är att besättningen inte har varit medveten om att man var på väg in i berget. Dessutom låg man i moln när det gäller vädret så det fanns ingen möjlighet att se berget, säger Agne Widholm, utredningsledare på Statens haverikommission.
Avancerade radarsystem
Ombord på planet fanns avancerad radarutrustning som normalt varnar för kollisioner men denna ska inte ha använts då man har gjort sig redo för inflygningen till Kiruna. Om systemen fungerade vill inte Agne Widholm kommentera.
- Det här är ett väldigt modernt flygplan med många sofistikerade system men även andra, äldre flygplan kan flyga här. Det ska ändå vara säkert för att kunna göra det. Systemen är någonting som kommer därutöver, säger han.
Redan i somras gick haverikommissionen ut med informationen att det inte fanns något som tydde på ett tekniskt fel på flygplanet.
- Efter de registreringar som vi har fått så är det ingenting som tyder på det nu heller, säger Widholm.
Nu har man en bra bild av händelseförloppet och den bild man hade inledningsvis har bara förstärkts i och med att man kontrollerat informationen från de svarta lådorna. I slutrapporten som väntas bli klar i januari tror man sig kunna förklara orsaken till olyckan.
- Jag är ganska säker på att vi kommer att kunna presentera en orsak till varför den här händelsen inträffade, säger Agne Widholm.
Flög för lågt
Kollisionen inträffade bara ett sjuttiotal meter nedanför kammen mellan Kebnekaises nord- och sydtopp.
- För att inte kollidera med berget så uppskattar vi det till ungefär 70 meter men då har man ingen marginal alls. Här är det minst 600 meter som man ska ha över underliggande terräng, säger Agne Widholm.