Högstadieelever fick möta flyktingar

Sex flyktingar med olika bakgrund träffade elever från Friluftsskolan Vargen. Syftet är att eleverna ska få en bredare bild av hur det är att komma till Sverige som flykting.

Exempel. Idris Abdulwhab, själv flykting från Eritrea, var samordnare mellan gruppen med flyktingar och skolan. Han tyckte att det var viktigt att eleverna fick några konkreta exempel på människor som flytt från sina hem och att de inte bara fick se siffror och statistik över flyktingsituationen.

Exempel. Idris Abdulwhab, själv flykting från Eritrea, var samordnare mellan gruppen med flyktingar och skolan. Han tyckte att det var viktigt att eleverna fick några konkreta exempel på människor som flytt från sina hem och att de inte bara fick se siffror och statistik över flyktingsituationen.

Foto: Mattias Forsberg

Kiruna2015-12-14 17:34

Flyktingkrisen har under hösten blivit påtaglig i Sverige men för att nå igenom all medierapportering och för att skoleleverna ska få en bättre uppfattning så bjöds sex flyktingar in för att berätta om sin nuvarande situation och hur de har kommit till Kiruna.

Under två temadagar diskuteras därför migration och integration på skolan.

– Vi har ett stort uppdrag att fostra framtidens medborgare och att skapa acceptans i samhället och då känns det här som en oerhört viktig fråga, säger Jörgen Lindmark, lärare på Friluftsskolan Vargen.

Eleverna fick höra berättelser om hur det är att tvingas fly från sitt hemland för att slippa krig, terror, förtryck eller diktatur. Eller helt enkelt fly för att överleva.

– Vi ska försöka öka vår förståelse för vad det här handlar om. Vi gör det tillsammans med dem som faktiskt vet, säger Jörgen Lindmark och fortsätter:

– Det handlar om att försöka se människorna för det är lätt att det blir anonymt när man ser rubriker, bilder och siffror men vi ville visa att varje siffra faktiskt är en människa.

Idris Abdulwhab kom själv till Sverige som flykting för sex år sedan och nu var han med på skolan och hjälpte till som samordnare. Han tycker också att det är viktigt att eleverna får träffa personer som är konkreta exempel och inte bara en siffra i statistiken.

– Här är de på plats och berättar och det blir intressant för eleverna att höra om flyktingarna som kommer till vårt land, säger han.

Och visst väckte de olika berättelserna också elevernas intresse.

– Det var väldigt lärorikt, man fick en djupare inblick i vad de faktiskt har upplevt, säger Elias Olofsson som är elev på skolan.

Är det viktigt att få höra deras berättelse?

– Ja, man blir mer medveten om vad som händer i världen.

Nioårige Ahmad Seyer besökte skolan tillsammans med sin pappa Ali. För drygt ett år sedan flydde de från Afghanistan efter att deras hem hade beskjutits av terrorister. Han tycker att det är fantastiskt att ha fått komma till Sverige och han har redan många kompisar.

– Det är jättestor skillnad. Den största skillnaden är att det är krig i Afghanistan och här är man bara snälla mot varandra, säger Ahmad Seyer.

Temaarbetet fortsatte sedan under tisdagen med att eleverna fick ställa mer personliga frågor om hur det har varit att komma till Sverige som flykting och hur flyktingarna ser på framtiden med jobb, utbildning och integrationen i det svenska samhället.

– Det känns som att det finns ett engagemang och en nyfikenhet. Eleverna förstår också hur viktigt det är, säger Jörgen Lindmark.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!