Torsdag
14.43: Sista kontakten mellan planet och radiotornet i Kiruna. Det norska Herculesplanet, med fem personer ombord, var då på väg från flygplatsen i Evenes till Kiruna flygplats.
14.56: Herculesplanet försvinner från radar. Det var då i området kring Kebnekaise.
15.00: Planet dyker aldrig upp som planerat på Kiruna flygplats.
18.00: En stor internationell räddningsinsats med helikoptrar och jaktflygplan söker efter planet.
19.29: Norska jaktflygplan uppfattar värmepunkter vid Tarfala, dock oklart vad som orsakar värmen.
23.16: Två danska helikoptrar som deltagit i sökandet tvingas landa på grund av de dåliga vädret. Sökande med markbunden personal fortsätter under natten.
Fredag
05.42. Nattens sökande resultatlöst. Nytt försök med helikoptrar, men de tvingas landa på grund av mycket dåligt väder.
07.40 Värmepunkter som tidigare uppfattats har avsökts utan resultat.
07.58: 37 personer på skotrar och skidor söker efter planet.
08.30: En norsk helikopter gör ett försök att nå sökområdet. Övriga tre helikoptrar i insatsen står kvar på marken i väntan på bättre väder.
10.01: Den norska helikoptern tvingas landa och invänta bättre väder.
10.29: Det råder stor lavinfara i sökområdet. Två skredsexperter från Norge är inkallade. På grund av den pågående militärövningen så finns stora resurser att tillgå, men vädret begränsar sökningen.
Sjöfartsverket arbetar med att få fram ytterligare en räddningshelikopter med besättning.
11.18: Den norska Sea King-helikoptern gör ett nytt försök att nå sökområdet. Om de lyckas så kommer så många helikoptrar som möjligt att frambaseras till Nikkaluokta för att bedriva sökning därifrån.
12.22: Försvarsmaktens räddningshelikopter har lyft och beger sig mot sökområdet.
14.06: Den norska och den svenska helikopter som befunnit sig i sökområdet tvingas vända på grund av vädret. De har landat igen.
Sökningen fortsätter med skotrar, skidor och bandvagnar.
14.20: Sjö- och flygräddningscentralen meddelar att det just nu finns sex stycken flygplan i luften - fyra norska F16, ett norskt Orion och en engelsk Hawkeye.
Flygläget
- 4 F16 i luften
- Orion uppe
- Amerikansk Hercules uppe
- Brittisk AIWACS uppe
- Svensk rescue 301 (Super Puma) går upp och gör ett försök nu
- Lifeguard 906 har precis gjort ett försök utan att lyckas, återgår Kiruna
- Saver 20 (norsk Sea King) står i Kiruna.
- Polis 945 går hem till Boden och återkommer i morgon FM.
- 4 norska helikoptrar Bell 414 på väg till Kiruna.
- 2 svenska HKP15 på väg från Malmen till Kiruna.
- Två danska helikoptrar finns tillgängliga
15:30
Det norska Orion-planet har i det nordöstra hörnet av sökområdet observerat något orange-färgat på marken. Från den höjden man flyger på är det nästan omöjligt att urskilja vad det skulle kunna vara. Helikoptrar kommer nu att göra ett försök att undersöka detta närmare. En helikopter är redan där men ser inget.
I området finns nu också en stor mängd landburna enheter.
Merlin fick vända pga vädret. Rescue 301 ligger kvar och väntar på glugg i molnen.
16:41En glugg har uppstått i molntäcket, varför de danska helikoptrarna återvänder för kontroll av de tidigare gjorda observationerna.
17:21Dansk Merlin helikopter är nu i området vid Kebnekaise. Den svenska militära räddningshelikpotern går mot Nikkaloukta.
Merlin helikoptern försöker komma ner mot de tidigare observerade orange objekten för att bekräfta vad de är.
18:58Polisinsatschefen meddelar att fjällräddningens markpersonal avbryter sökandet kl 1800 för att återuppta verksamheten i morgon bitti kl 0500.
Enligt uppgift skall det även i området finnas ett eller två militära markförband, som tydligen inte stått under fjällräddningens ledning. Någon har uppfattat radiotrafik där något markförband berättat att de gjort några observationer av föremål på marken.
Direktkontakt med förbanden i fråga söks, i syfte att få dessa observationer bekräftade. I avvaktan på detta.
I övrigt finns en AWACS på höjd över området och den kan vara kvar till midnatt.
Flygande enheter i området är Mungo41 (Amerikansk Hercules), Saint 44 (Norsk Orion).
Svensk hkp15 Dusty311 startar Kiruna kl 1845 och skall göra ett försök att ta sig ner i området.
I övrigt finns en svensk SuperPuma och en norsk SeaKing tillgängliga för insats under natten.
Bekräftat att ett svenskt förband på Storglaciären påträffat ett antal föremål. Det rör sig om ett vadderat föremål samt ett kardborreband - allt indränkt i fotogen. Man har fotograferat detta och skickat detta till norska försvaret.
Kontakt söks fortfarande med de norska markförbanden, och kan därför inte bekräfta vad de gjort för iakttagelser.
20:31Angående eventuella observationer gjorda av norska markpatruller, det misslyckats få bekräftat om dessa är separata observationer, eller repetition av den observation som det svenska förbandet gjorde. Det som kvarstår som bekräftat är de "oranga delar" som observerats av norskt flyg. Söker fortfarande få dessa återobserverade.
Sjöfartsverket meddelar att de fynd som hittills gjorts inte är tillräckliga för fastställa att planet är lokaliserat. Därför kvarstår ansvaret och ledning av insatsen på JRCC, Sjö- och Flygräddningscentralen i Göteborg.
Lördag
01:00
Sökandet efter planet avbryts för natten och återupptas klockan 05:00.
05:07:
Två stycken Norska bell 412 helikoptrar startar strax och beger sig mot området. Stannar till på Nikkaloukta och Kebenekaise fjällstation för att plocka upp markpersonal.
Totalt finns det 100 soldater och 20 fjällräddare redo att hjälpa till.
Vädret ser lite bättre ut just nu enligt piloten.
05:58
Norska ledningsflyget Orion startar och befinner sig i området om cirka 30-45 minuter.
09:00
Spaningarna i området har nu gett resultat. Ett norskt militärt förband som söker på marken vid Rabots glaciär har nu hittat vrakdelar utspridda över ett större område på västsidan av nord/sydtoppen av Kebnekaise. Positionen som visas i kartan skall inte tolkas bokstavligt, eftersom objekt är utspridda över ett större område.
Ett 100-tal personer söker också efter överlevande i området.