Här är Kirunas nya ansikte

Lagom till jul får Kiruna Lappland ett nytt ansikte utåt.  Med ny logga och ny hemsida ska man locka fler turister.

INTE BARA KIRUNA. Kommunalrådet Kenneth Stålnacke och Kiruna Lapplands vd Peter Thornéus gillar den nya loggan vars bokstäver består av en mängd symboler över Kiruna - som kyrkan, stadshuset, en snöskoter och en snöripa.

INTE BARA KIRUNA. Kommunalrådet Kenneth Stålnacke och Kiruna Lapplands vd Peter Thornéus gillar den nya loggan vars bokstäver består av en mängd symboler över Kiruna - som kyrkan, stadshuset, en snöskoter och en snöripa.

Foto: Åsa Poromaa

Kiruna2009-11-25 06:00
I den nya loggan bildas namnet Kiruna av olika symboler. I u:et ses till exempel lapporten, i n:et syns en rymdraket och i botten av i:et vilar en malmvagn. Tanken är att man ska kunna använda hela loggan - eller bara delar av den. - Den är en dynamisk symbol för en dynamisk plats. Och den är flexibel. Om någon vill att den ska vara rosa så är det okej, säger Ella Jonsson från Vinter reklambyrå som skapat logga och websida. - Jag tycker att när jag väl hade smakat på loggan så var den riktigt spännande, säger Kenneth Stålnacke som också gillade den nya hemsidan. - 90 procent av alla resor börjar på nätet och då är det självklart att man ska ha en vass webbplats, säger Ella Jonsson och berättar att lägerelden har varit en inspiration för hemsidan som öppnar för kommunikation. Lär av kritiken
- Tanken är att folk ska kontakta varandra och föra samtal om Kiruna. Samtidigt är det en ständigt pågående marknadsundersökning som företagen kan använda sig av för att bli bättre. - Det är alltid intressant att höra vad gästerna tycker och det är kritiken man lär sig någonting av, säger Nils-Torbjörn Nutti som driver kultur- och aktivitetsföretaget Nutti Sámi Siida i Jukkasjärvi. Han gillar möjligheten att koppla hemsidan till exempelvis Facebook, men är osäker på den nya loggan. - Den är svår att smälta, lite luddig. När man vet bakgrunden så ser man den på ett annat sätt - frågan är väl om gästerna gör det.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om