Här är det nya Kiruna

Nordväst eller nordost, ny järnväg, nya vägar och nu senast - en Gruvstadspark. Det nya Kiruna börjar ta form och i går informerades Kirunaborna om arbetet.

KIRUNAS RÄDDNING. Gruvstadsparken ska rädda Kiruna från att bli ett nytt Malmberget.

KIRUNAS RÄDDNING. Gruvstadsparken ska rädda Kiruna från att bli ett nytt Malmberget.

Foto:

KIRUNA2008-06-04 06:00
Alla var där - LKAB, kommunen, Banverket, Vattenfall och Vägverket. Precis som ett hundratal Kirunabor som struntade i det vackra sommarvädret och begav sig till Folkets hus för att ta del av informationen. Kommunalrådet Kenneth Stålnacke inledde med att tala om trygghet i omvandlingen där Gruvstadsparken är en lösning. - Men det är bara på idéstadiet än, sa han och visade sedan kommunens skiss av det nya Kiruna där Luossavaarabacken har förlängts med 300 meter.Rejält bygge
- Det här är ett jättefint område och här vill vi ha ett rejält bygge som syns, sade Kenneth Stålnacke pekade på Petsamo. Han berättade att HSB redan har lämnat in en begäran om att bygga ett seniorboende i området. Och att också kyrkan är intresserad av området.Robert Eriksson från Banverket berättade om järnvägens anslutning till det nya resecentret. Här finns det fortfarande många frågetecken - ett är LKAB:s planer inne på industriområdet. Ett annat är var godsbangården ska placeras - i norr eller i söder. - Det svåra är att saker kommer att hända vid så olika tidpunkter - en del i nutid, en del i närtid och den del i framtiden, sade han och visade en rad tänkbara möjligheter i området framöver.Närmast väntar i alla fall bygget av ett teknikhus nordväst om centrum. Det ska ske redan i sommar. Inom kort ska man också snitsla ut var den nya järnvägen ska gå så att Kirunaborna kan prova på att gå den fem kilometer slingan. Snabbare söderut
Christina Danhér från LKAB berättade bland annat att mätresultaten visar att deformationslinjen rör sig snabbare söderut än norrut.- Vi vet inte i dag vad det beror på, sade hon och lovade en ny prognos inom kort. Hon sade också att LKAB ska anlägga nya mätpunkter i sommar. Tony Nordqvist från LKAB pratade om projektet Ny damm och visade en mängd alternativ. Han berättade också att Banverket vill se en järnväg över den nya dammanläggningen, men det ingår inte i LKAB:s alternativ.- Det beror helt enkelt på att modern dammteknik inte förordar sådana lösningar, sade han.Efter informationen var ordet fritt. En man i publiken frågade vem som ska betala för kalaset. Göran Olofsson från LKAB svarade att företaget redan lagt ut drygt 700 miljoner kronor på stadsflytten. Han lovade också att LKAB ska fortsätta att betala för flytten enligt minerallagen. Kenneth Stålnacke tillade att detta klarar inte Kirunaborna ensamma, utan man behöver hjälp från resten av Sverige.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om